Kennisbank  ERM

View all AML - CDD - KYC Artificial Intelligence Basel Brexit ERM GDPR Governance - Behavioral Risk - Soft Controls Insurance MiFID Security 


Lockdown of Knock-out? COVID 19: Gaan we nu Russische roulette spelen?

30 juni 2020
Kennisbank

Michel Klompmaker

We hebben besloten om een serie artikelen te gaan publiceren met als titel “Lockdown of Knock-out?” op dit platform. De huidige maatregelen van de verschillende overheden, economische voorspellingen van experts, verwachtingen van politici gaan we bespreken en becommentariëren vanuit het perspectief risk & compliance. We gaan gewoon beginnen en zo lang er geen vaccin is voor het coronavirus zullen we regelmatig de issues die de moeite waard zijn bespreken. We beginnen vandaag met het recente nieuws over de kredietverlening aan zakelijk klanten in Nederland. Enerzijds zien we de hoeveelheid besmettingen en overlijdens afnemen, maar wat betekent dit eigenlijk voor de economie als we het in een wat breder perspectief plaatsen? Is er reden voor optimisme? Graag zouden we het optimistische geluid willen verspreiden, maar we kunnen niet om de feiten heen en die zijn niet goed. Lieten de omstandigheden geen andere keus of zijn de banken en de verantwoordelijke minister overgeschakeld op een vorm van Russische roulette? ING liet gisteren weten dat ze volgend jaar een verdrievoudiging verwacht van het aantal faillissementen in Nederland. En ondertussen is er door de Nederlandse banksector sinds het uitbreken van coronacrisis voor circa 14 miljard euro extra krediet verleend. Met als gevolg dat het percentage bedrijfsschulden van het bruto nationaal product (bron IMF) weer toegenomen is tot ruim 150 procent. Voor de kritische broodnuchtere noordelingen, die zich graag laatdunkend uitlaten over het financiële beleid van de ‘knoflooklanden’: De Italiaanse bedrijfsschulden zitten qua percentage op ruim 60 procent van het bruto nationaal product.   

Lees meer…

Nederlandse regering geeft financiële steun aan KLM onder voorwaarden

26 juni 2020
Kennisbank

De twee Nederlandse ministers Hoekstra (Financiën) en Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) maakten vanmorgen bekend dat de Nederlandse Staat de KLM steunt met een bedrag van 3,4 miljard euro. De steun bestaat uit een garantiestelling voor bankleningen van maximaal 2,4 miljard euro en een directe lening door de staat van maximaal 1 miljard euro. Tevens is er met Air France-KLM afgesproken dat de eenzijdige opzegtermijn voor de hub functie van Schiphol, de zogenoemde staatsgaranties, wordt verlengd van negen maanden naar vijf jaar. Er worden wel voorwaarden gesteld aan de KLM, zoals een kostenreductie van vijftien procent, verlaging van het aantal nachtvluchten en een actieve bijdrage aan duurzaamheid. Om ervoor te zorgen dat de uitvoering van de gemaakte afspraken gecontroleerd wordt, is door het kabinet een zogenoemde ‘state agent’ aangesteld om toezicht te houden op de besteding van het geld. Het steunpakket voor KLM is formeel voor goedkeuring ingediend bij de Europese Commissie.  Lees meer…

Bestuurlijke risico’s rond het klimaat en de verzakking van vastgoed

27 mei 2020
Kennisbank

Michel Klompmaker

De coronacrisis heeft het pijnlijk duidelijke gemaakt. Bestuurlijke risico’s kunnen niet meer onderschat worden. Voor wat betreft de gevolgen van de coronacrisis geldt dat daar men als bestuurder nog kan aanvoeren dat het onverwachts kwam. Het betreft nagenoeg iedere bestuurder, of men nu werkzaam is voor de landelijke overheid, de provincie, de veiligheidsregio, de gemeente of bij een woningcorporatie. Het gevolg is wel dat in allerijl (dwingende) maatregelen genomen zijn met een nog niet te voorspellen impact! Hoe anders is dat bij de bestuurlijke risico’s rond het thema klimaat en de verzakking van vastgoed.  Al vele jaren worden er wetenschappelijke studies gepubliceerd rond de risico’s van klimaatverandering in de wereld, dus ook in Nederland met enerzijds de stijging van de zeespiegel en anderzijds de daling van de grond. Kijk naar de foto hierboven, gemaakt in Flevoland een paar weken geleden. Komt bij een specifiek Nederlands probleem: de verzakking van vastgoed!   Lees meer…

Zaanstad laat van zich horen in Utrecht over de verzakking van het vastgoed

21 januari 2020
Kennisbank

De verzakking van vastgoed is een serieus probleem dat veel partijen aangaat. Uiteraard de huurders / bewoners (klanten van woningcorporaties), eigenaren van vastgoed, maar ook gemeenten, waterschappen, provincies en de landelijke overheid. Op dinsdag 10 maart aanstaande in de namiddag zal de fraaie Statenzaal van het Provinciehuis Utrecht het decor zijn van discussies en standpunten rond het thema verzakking van vastgoed, een sterk onderschat probleem met grote maatschappelijke consequenties, dat niet langer genegeerd mag worden. Sommige gemeenten hebben de schouders eronder gezet zoals Zaanstad. Zij zullen hun plan van aanpak gaan toelichten. Om al vast een beetje in de stemming te komen voor dinsdag 10 maart aanstaande kijkt u eerst even naar de bovenstaande informatieve video. U begrijpt dan onmiddellijk dat het om veel geld gaat en dat verder uitstel nog meer gaat kosten.

 

Photo: https://pixabay.com

In het jaar 2525

21 augustus 2019
Kennisbank

Stefan Duchateau

Om de sparende medeburger, desperaat op zoek naar enig rendement, toch van enige morele steun te kunnen zijn tijdens deze barre tijden, hebben we regelmatig verwezen naar onze berekeningen. Deze gaven ontegensprekelijk aan dat tegen het jaar ‘25 de kans op een stijging van de Europese korte termijnrente (en in het zog hiervan, de spaarrente) wat zou kunnen toenemen. Voor een goed begrip: We bedoelden het jaar 2525 … if man is still alive *(1) . Maar we moeten echter intussen flink wat gas terugnemen. Op basis van de recente indicatoren over de verwachte economische prestaties in de eurozone, lijkt het meer gepast om de eventuele opwaartse beweging van de beleidstarieven ergens rond het jaar 3535 te situeren. Ten vroegste. In de komende weken moet de ECB haar beleidsrente zelfs nog verder neerwaarts bijstellen. De enige overblijvende vraag is echter welk beleidsinstrument hiervoor het meest geschikt is. Een verlaging van de depositorente naar min 50 basispunten is zeer waarschijnlijk, maar de voordelen hiervan wegen niet meer op tegen de nadelen. Van deze knip in de rente kan immers nog weinig economische stimulans uitgaan, terwijl hierdoor de rentabiliteit van de Europese banken nog verder onder druk wordt gezet. Om dit te vermijden, moet de ECB begeleidende maatregelen uitwerken.
Lees meer…

De Vey Mestdagh: “Een te groot aantal PPS projecten loopt onnodig gevaar daar waar het over software gaat”

14 augustus 2019
Kennisbank

Michel Klompmaker

Onlangs spraken wij met  Dr. mr. C.N.J. de Vey Mestdagh, directeur Research & Development van het Software Borg Instituut over een niet zo’n gemakkelijk onderwerp, namelijk over “Embedded data en software in onroerende zaken”.  Als jurist en onderzoeker is hij soms verbaasd hoe bepaalde contracten tussen overheid en de private sector tot stand gekomen zijn. We spraken met hem over enkele concrete voorbeelden zoals het gerechtsgebouw in Breda en over over iets anders namelijk de (exploitatie-) risico’s van een faillissement van een grote partij, waarbij als voorbeeld Imtech ter sprake komt. De contractvormen en de wijze van samenwerking in het kader van publiek private samenwerking, afgekort PPS, was het onderwerp van gesprek.
Lees meer…

Stefan Duchateau

Stefan Duchateau

Professor Risk Management

Trop is te veel

10 augustus 2019
Kennisbank

Lang voordat de sportcommentator Garry Lineker met zijn beruchte uitspraak aangaf dat de uitkomst van iedere internationale voetbalwedstrijd vooraf vastlag omdat uiteindelijk de Duitsers toch winnen, kende China reeds een veel accurater spreekwoord dan de voorspelling van de voormalige topspits. Over de eindwinst valt immers niet te twijfelen: China wint altijd, ook al duurt het 1000 jaar … Een ondubbelzinnige verwijzing naar de grote verdienste van terughoudendheid en geduld om een doelstelling te bereiken. Laat dit nu precies die twee eigenschappen zijn waar de Amerikaanse president overduidelijk niet over beschikt, want met zijn impulsieve tweet over de (mogelijke) invoering van een additionele invoertaks van 10 % op Chinese producten, geeft Trump aan dat zijn strategie tot nu toe faalt. Integendeel zelfs, sedert de VS in juli 2018 met het opleggen van importtarieven van 25 % de Chinese overheid (onder meer) trachtte te verplichten om haar binnenlandse markt toegankelijker te maken voor Amerikaanse bedrijven, is het handelsoverschot van China met de VS alleen maar verder toegenomen. Trump toont zich nu een zeer slecht pokerspeler door zijn kaarten op tafel te smijten waardoor het meteen iedereen duidelijk wordt dat de Amerikaanse tactiek enkel bestaat uit eenzijdige tariefverhogingen, die noch op korte noch op middellange termijn baten.

Lees meer…

Drie praktijkvoorbeelden over gestuurd risk management

13 mei 2019
Kennisbank

Geert Haisma

In een eerder verschenen artikel op dit platform heb ik de algemene context geschetst van de drie belangrijke items als we spreken over risk management. Dat was de theorie, maar hoe zit het dan in de praktijk? De concrete uitwerking en aanpak met behulp van bestaande voorbeelden spreekt immers meer tot de verbeelding. Vandaar dat u hieronder een drietal voorbeelden uit de praktijk aantreft. Het eerste gaat over ‘doeldenken’, het tweede over gebrek aan effectiviteit als gevolg van het niet stellen van doelen en het laatste voorbeeld gaat over de aanpak bij een gemeente die dankzij de toegepaste methodiek en passant ook nog even 900.000 euro aan besparing mee kon pakken.    Lees meer…

Het succesvol bereiken van doelen en kostenbesparing gaan hand in hand

02 mei 2019
Kennisbank

Geert Haisma

Bestuurders willen graag op een succesvolle manier hun doelen halen, maar ze laten soms kansen liggen waarmee ze succes kunnen vergroten. Dit gebeurt in de publieke sector als ook in het bedrijfsleven. Uit onderzoek van Ruud Bouwman naar 250 organisaties in Nederland komt naar voren dat er drie belangrijke oorzaken zijn waardoor organisaties matig of onvoldoende presteren, te weten geen duidelijke doelen, onvoldoende risicomanagement en onvoldoende management informatie. Succesmanagement richt zich ook op deze drie oorzaken en stelt ze als basis voor succes. Bij succesmanagement draait het om de relatie tussen doelen, activiteiten en risico’s om de gewenste doelen te bereiken. In de praktijk van alle dag is succes vaak weerbarstig. Er wordt hard gewerkt, maar we komen vaak minder snel vooruit dan gehoopt. Lees meer…

Tijd voor echte verantwoording over opbrengsten verkoop energiebedrijven!

18 maart 2019
Kennisbank

Johan de Kruijf

In het 8-uur journaal van afgelopen vrijdag 15 maart is een item over de vermogenspositie van provincies gemaakt. Het ging daarbij vooral om de provincies met de zwakste financiële positie en veel minder over de rijke provincies. Sinds 2009 is het min of meer een ritueel geworden om over de hoge reserveposities van vier provincies te spreken (Overijssel, Gelderland, Noord-Brabant en Limburg). Deze vier provincies hebben bij uitstek geprofiteerd van het gunstige moment van de verkoop van de energiebedrijven en een forse som geld op de bankrekening ontvangen. Dat de provincies veel geld hebben en dat je een politieke discussie kunt voeren over de vraag hoe daar mee om te gaan is plausibel. Om een idee te geven: je hebt in Gelderland 20 jaar nodig waarin geen motorrijtuigenbelasting wordt geheven om het hele eigen vermogen van de provincie op te maken. Maar ik wil een ander punt maken en daarvoor moeten we terug naar wat eigen vermogen of reserve nu eigenlijk is. Lees meer…