Datum:10-04-2025
Tijd:13:00 - 16:15
Dagen:1
Locatie:Amsterdam
Inleiding
Vrijdagmiddag 5 uur: je krijgt een telefoontje van de IT-afdeling dat er “wat geks aan de hand is met de IT-systemen. “We zijn het aan het onderzoeken…”
Dit is een herkenbaar scenario als het startpunt van een aantal hectische weken. Een cybercrimineel heeft een ransomware-aanval uitgevoerd op jouw bedrijf. Hierdoor werkt niets meer en ligt het bedrijf stil.
Maandagochtend, 9:00 uur komt er een werknemer bij je langs. Afgelopen weekend is zijn laptop uit zijn auto gestolen. Wat er op de laptop staat weet hij niet precies meer, maar waarschijnlijk de cv’s van personen die hij interviewde. Oh ja, en een post-it met het wachtwoord van de laptop, want al die verschillende wachtwoorden onthouden lukt niet…
Wanneer een organisatie te maken krijgt met een datalek moeten er in korte tijd veel beslissingen worden genomen en komen er verschillende vragen op, zoals:
Wie moet ik bellen om mijn IT-systemen weer operationeel te krijgen?
Moet ik het datalek melden bij de Autoriteit Persoonsgegevens of bij anderen?
Wat communiceer ik aan mijn werknemers en moet ik een persbericht op mijn website plaatsen?• Lijden andere partijen schade door mijn datalek en ben ik daarvoor aansprakelijk?
Kan ik een boete krijgen vanwege het datalek?
Een concreet actieplan helpt jouw bedrijf om zich voor te bereiden op deze vragen en beslissingen. Hierdoor beperk je de schade bij jezelf en anderen, verminder je de kans op boetes van toezichthouders en het belangrijkste: zorg je ervoor dat de reguliere werkzaamheden van jouw organisatie zo snel mogelijk kunnen worden hervat.
Lees meer…