De Nederlandse banken hebben de afgelopen jaren fors geïnvesteerd in hun poortwachtersfunctie. Inmiddels houden meer dan 13.000 bankmedewerkers – één op de vijf – zich bezig met klantonderzoek, voortdurende controle van relaties en transacties en het melden van ongebruikelijke transacties. De totale kosten daarvan liggen volgens de Nederlandse Vereniging van Banken, afgekort NVB, jaarlijks rond de 1,4 miljard euro. Deze inspanningen hebben er toe geleid dat het voor criminelen lastiger is geworden om een bankrekening te openen. Het aantal meldingen van ongebruikelijke transacties is sindsdien sterk gestegen. Maar de keerzijde is dat klanten steeds vaker hinder ondervinden bij het regelen van hun bankzaken. Dat is goed uitlegbaar als een uienhandelaar die zaken doet in Afrika zich door een koerier laat betalen met plastic tassen vol met cash. Het wordt veel lastiger als de nieuwe penningmeester van de lokale tennisclub maandenlang moet wachten voordat hij toegang krijgt tot de bankrekening van de club. De Nederlandse Vereniging van Banken zal overigens bij monde van Helène Erftemeijer over dit onderwerp aan het woord komen als eerste keynote tijdens het Risk & Compliance Jaarcongres dat in het teken staat van de Wwft, op 13 juni in Baarn.
Lees meer…
Vroeger konden organisaties eenvoudigweg beloven een speak up cultuur te hebben, maar die tijden zijn voorbij. Tegenwoordig is het cruciaal om een cultuur van vertrouwen,…
Download whitepaper