Waarom de moderne CFO in data investeert

22 juni 2023
Kennisbank

Gianni Cooreman

Economische en geopolitieke factoren maken het voor bedrijven steeds moeilijker om duurzaam en veerkrachtig te blijven. Ook de komende tien jaar zullen organisaties in elke sector rekening moeten houden met uitdagingen die hen op de proef stellen, zoals verwachtingen van klanten die constant veranderen, wijzigingen in de wetgeving, een tekort aan vaardigheden, en technologische disruptie. Wereldwijd gelooft 40% van de CEO’s dat hun bedrijf over tien jaar zelfs niet meer levensvatbaar zal zijn als het niet van koers verandert. Dat blijkt uit de jaarlijkse survey van PwC bij meer dan 4.000 CEO’s. Om de budgetten op korte termijn onder controle te houden en tegelijk ook open te blijven staan voor toekomstige groeimogelijkheden, roepen CEO’s hun Chief Financial Officers (CFO’s) steeds meer op om na te denken over de rol die ze spelen, zowel binnen de organisatie als voor klanten.

Het takenpakket van de CFO is grondig veranderd. Traditioneel was de CFO een soort toezichthouder in de organisatie die de juiste balans zocht tussen het genereren van inkomsten vandaag en investeren in morgen. Een moderne CFO heeft veel meer verantwoordelijkheden op het gebied van leiderschap. Het is een doeltreffende probleemoplosser en een efficiënte operator die strategische verschuivingen uitvoert om de resultaten positief te beïnvloeden.

Verstandig investeren in een recessie

De grootste uitdaging voor moderne CFO’s? Bepalen hoe ze op een verstandige manier investeren tijdens een economische terugval. En dan vooral investeringen in technologieën die de efficiëntie van het bedrijf verhogen terwijl de budgetten krimpen. Als partner van de directie bij het aansturen van de business en het ontwikkelen van een productvisie, is het belangrijk dat de CFO het potentieel inziet van strategieën zoals automatisering en platformconsolidatie. Een moderne CFO is op die manier het best geplaatst om het bedrijf weg te leiden van disruptie naar succes op lange termijn.

Om weloverwogen beslissingen te kunnen nemen, moet de CFO toegang hebben tot data over het volledige bedrijf. Maar dan wel zonder overrompeld te worden door een overvloed aan informatie. De gemiddelde CFO heeft het vandaag immers al niet gemakkelijk om zich een weg te banen door de talrijke rapporten die op zijn of haar bureau belanden. Daarom is het voor organisaties een goed idee om te investeren in technologie die de benodigde inzichten voor de CFO met behulp van dashboards op een overzichtelijke manier visualiseert. Niet alleen bespaart het CFO’s veel tijd om analyses te maken en rapporten op te stellen, het wordt ook eenvoudiger om waarde uit financiële data te halen.

Investeringen in data kan de CFO ook perfect aan de financiële balans van het bedrijf toevoegen. In de toekomst zal het belang van eigen data immers alleen maar toenemen. Organisaties hebben die informatie onder meer nodig om de klantervaring persoonlijker te maken en hun bedrijfsprocessen te automatiseren. We mogen zelfs stellen dat het succes van het ene bedrijf ten opzichte van het andere in grote mate zal afhangen van de hoeveelheid data die beschikbaar is, hoe de kwaliteit van die data gegarandeerd wordt en hoe het bedrijf data benut om bedrijfsprocessen beter te maken. Investeren in data(beheer) is dus een troef voor de winst van iedere organisatie.

Investeren in de toekomst

De moderne CFO is dus idealiter een digital native. En dat kan alleen maar dankzij digitale kennis en goede samenwerking met de CIO en het technologieteam in de organisatie. Het consolideren van vendoren is bovendien een belangrijke manier om de complexiteit te verminderen, zowel voor de IT-infrastructuur als voor de financiële resultaten van het bedrijf.
De nieuwe prioriteiten van stakeholders en klanten hebben evenzeer een invloed op de agenda van een CFO. Waar ze zich vroeger vooral bezighielden met bedrijfsprestaties en return on investment (ROI), communiceren CFO’s nu over de cijfers heen.

Een goed voorbeeld zijn de inspanningen van bedrijven op het gebied van ESG (Environmental, Social & Governance). De CFO zit in een unieke positie om dit soort initiatieven te begeleiden door financiële en niet-financiële teams naar dezelfde doelstellingen te laten streven. En door de gesprekken over transparantie en rapportage op gang te brengen.

Evolueren om te winnen

Voor ieder bedrijf zijn het uitdagende tijden, maar verandering brengt ook nieuwe mogelijkheden om een voorsprong op de concurrentie te nemen. Met een goede focus kan technologie waarde opleveren, op lange termijn kosten besparen, en uiteindelijk een stevige ROI in de hand werken. Bedrijfsleiders doen er daarom goed aan te kiezen voor een CFO die niet op de pauzeknop drukt, maar wel investeert in de toekomst.

De juiste technologie zorgt voor meer automatisering en beperkt het aantal vendoren dat een bedrijf nodig heeft. Het zorgt ervoor dat de organisatie relevant blijft en bovendien veerkrachtig genoeg is om alle vormen van disruptie in het komende decennium te weerstaan.

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *