In dit artikel uit de accountantspraktijk in aanloop naar het Accountancy Event 2021 op 2 november aanstaande in Amersfoort bespreken we in het kort een tweetal gevallen uit de praktijk. Het ene voorbeeld gaat over een accountantskantoor zelf uit Zuid-Holland, dat opeens geconfronteerd wordt met cliënten die de relatie met het kantoor opzeggen. Wat is hier aan de hand? Het andere voorbeeld komt uit Utrecht en gaat over een HR-bedrijf dat zelf ondersteunende software ontwikkelt.
Het accountantskantoor in Zuid-Holland is een prachtig kantoor. Maar toch zijn er hier cliënten die opzeggen. Het accountantskantoor is uitstekend geautomatiseerd en kan al haar cliënten op een efficiënte wijze van boekhoudkundige informatie voorzien. Nu wil de cliënt die zojuist heeft opgezegd niet alleen zijn gegevens meenemen maar ook het door het accountantskantoor vakmatig ingerichte boekhoudsysteem. Hoe moet het accountantskantoor met dit verzoek omgaan? De ingeschakelde IT-Jurist komt met een simpele vraag naar de accountant zelf: Wat heeft u eigenlijk afgesproken in de onderlinge overeenkomst over het exit-plan? Niets meer en niets minder, maar de accountant had daar niet aan gedacht en blijft het antwoord schuldig.
Software ontwikkelaars uit Roemenië
Het andere geval, uit Utrecht, gaat over een HR bedrijf dat zelf ondersteunende software ontwikkelt in eigen beheer. Deze software wordt ook ter beschikking gesteld aan klanten. Het HR bedrijf is georganiseerd als een holding met daaronder meerdere vennootschappen. Eén van die vennootschappen is een Roemeens bedrijf, dat de ontwikkeling van de software verzorgt. Het HR bedrijf en de controlerende accountant vragen zich af, waar gelet op risicobeheersing de intellectuele eigendomsrechten het beste kunnen worden ondergebracht. Eén van de onderwerpen die daarbij ook speelt is wat fiscaal het aantrekkelijkst is. Ook hier komt de IT-Jurist om de hoek kijken en confronteert de accountant en het HR-bedrijf met de volgende vier vragen waar zij antwoord op moeten geven:
- Wie is auteursrechthebbende?
- Wat zijn de bestaande afspraken tussen de gerelateerde vennootschappen?
- Hoe moet bij een overdracht van IE-rechten waardering plaatsvinden?
- Moet er met internationale aspecten rekening gehouden worden?
Het Accountancy Event 2021 met als thema “Software en Continuïteit” zal op 2 november plaatsvinden vanaf 14.00 uur in Hotel Van der valk Amersfoort A1.