Stop de echte gekkigheid rond aanpak witwassen
VNO/NCW en MKB-Nederland hebben samen met KPMG aanbevelingen gedaan met betrekking tot de aanpak witwassen aan onder andere de Minister van Justitie. Een feit is dat dit soort wet- en regelgeving al sinds jaar en dag (bijvoorbeeld sinds 2001, 9/11) wordt verzonnen en opgesteld door mensen zonder enige praktische ervaring op de grond, maar wel met wereldwijde impact op de invoering en handhaving van wet- en regelgeving. Of dat nu over AML, terrorisme financiering of relationship monitoring (Know Your Customer (KYC)) gaat is de echte gekkigheid nu weer rond de aanpak witwassen.
Welke mensen met relevante praktijkervaring met invoering en handhaving op nationaal en internationaal vlak met witwassen, terrorismefinanciering en relatiemonitoring (ken-je-klant) zijn bijvoorbeeld bij het opstellen van deze vijf aanbevelingen namens VNO-NCW & MKB-Nederland ingeschakeld? Zo te zien weer niemand als ik naar de Linkedin profielen van de betrokkenen kijk.
Is deze manier van het tot stand komen van wet- en regelgeving rond compliance in Nederland dan nieuw? Nee hoor. Zie als voorbeeld de wet- en regelgeving rond poortwachters en het UBO register.
Dat is ook logisch als je daar bijvoorbeeld zoals nu ook weer KPMG bij inschakelt. Waarom? De compliance industrie in Nederland, in de EU en in de wereld is booming. Men heeft dus een groot commercieel eigen belang. De volgende compliance Cash Cow? Niet in te voeren en niet te handhaven wet- en regelgeving rond AI. Zowel in Europa, dus in alle EU-lidstaten, als ook in de Verenigde Staten. Money, money,money….
P.S. In de bedrijfskunde en Knowledge Management noemen we deze praktijken al meer dan dertig jaar het toepassen van ‘valse kennis’ of ‘valse expertise’ van ‘valse experts’ en ‘valse autoriteiten’. Het opvolgen van die adviezen leidt tot aantoonbare schade in termen van tijd, energie en geld. Wat men ook in het geval van compliance al dertig jaar kan meten en constateren.