Solvency II review – zien we licht aan het einde van de tunnel?
Op 5 november 2024 heeft de Raad van de Europese Unie de twee stukken wetgeving van de Solvency II-herziening aangenomen. Het eerste deel is de richtlijn tot wijziging van de Solvency II-richtlijn uit 2009, het belangrijkste stuk wetgeving van de Europese Unie op het gebied van verzekeringen. Het tweede deel van het pakket is een nieuwe richtlijn die nieuwe regels invoert voor het herstel en de afwikkeling van verzekeringen voor alle verzekeraars en herverzekeraars in de EU.
De goedkeuring door de Raad volgt op een akkoord met het Europees Parlement in eerste lezing in het kader van de medebeslissingsprocedure. Het Solvency II-herzieningspakket werd op 22 september 2021 door de aftredende Commissie voorgesteld.
Volgens de Raad zullen de nieuwe Solvency II-regels de rol van de verzekerings- en herverzekeringssector versterken door particuliere langetermijninvesteringen te verstrekken aan het Europese bedrijfsleven. Tegelijkertijd zullen ze de sector veerkrachtiger maken en beter voorbereiden op toekomstige uitdagingen om verzekeringnemers beter te beschermen. Met deze dubbele rol zal de verzekeringssector bijdragen aan het verdiepen van de kapitaalmarktenunie, het financieren van de groene en digitale transitie en het stimuleren van de economische groei in Europa.
Het doel van de nieuwe richtlijn betreffende het herstel en de afwikkeling van verzekeringsondernemingen (IRRD) is om verzekeraars en relevante autoriteiten in de EU beter voor te bereiden op situaties van ernstige financiële nood, zodat autoriteiten vroeg en snel kunnen ingrijpen, ook grensoverschrijdend. De nieuwe regels zullen verzekeringnemers beschermen en tegelijkertijd de impact op de economie en het financiële systeem minimaliseren en voorkomen dat een beroep moet worden gedaan op belastinggeld.
De volgende stappen zijn de ondertekening van de twee wetgevingsteksten, waarna ze kunnen worden gepubliceerd in het Publicatieblad (PB). Aangezien de inwerkingtreding 20 dagen later zal plaatsvinden en de toepassing 24 maanden na de datum van inwerkingtreding zal plaatsvinden, zou het een perfecte timing zijn als de publicatie op 12 december zou plaatsvinden, zodat het nieuwe regime op 1 januari 2027 van start kan gaan. Het is echter niet zeker dat dit het geval zal zijn, aangezien er geen procedure met vaste tijdschema’s bestaat voor de publicatiedatum in het PB na de ondertekening van een richtlijn of verordening.
In de tussentijd zal de Commissie op het gebied van Solvency II (SII) niveau 2 van het SII-kader moeten voltooien door Gedelegeerde Verordening (EU) 2015/35 te wijzigen. Daarnaast zal zij een nieuwe RTS (regulatory technical standards) moeten aannemen over uitzonderlijke sectorbrede schokken, een nieuwe RTS over toepasbaarheidscriteria voor macroprudentiële analyse in ORSA (Own Risk Solvency Assessment) en het Prudent Person-beginsel, een nieuwe RTS over liquiditeitsrisicobeheerplannen, een nieuwe RTS over het bepalen van de relevante onderneming met betrekking tot de markt van de lidstaat van ontvangst, een nieuwe RTS over duurzaamheidsrisicobeheer met inbegrip van duurzaamheidsrisicoplannen, en een nieuwe RTS over factoren die ondernemingen identificeren die een dominante of invloed van betekenis hebben en ondernemingen die op uniforme basis worden beheerd. Verder zal ook een reeks bestaande ITS (implementing technical standards) moeten worden herzien, zoals de ITS over regelmatige toezichtrapportage, de ITS over openbaarmaking en de ITS over de openbaarmakingsmodellen voor toezichthoudende autoriteiten. De EIOPA (European Insurance and Occupational Pensions Authority) heeft in oktober verschillende ontwerpen van een aantal van deze RTS en ITS gepubliceerd, waarover nu een openbare raadpleging kan worden gehouden.
Daarna moet er een aantal nieuwe richtsnoeren van niveau 3 worden opgesteld en moet een aantal bestaande richtsnoeren worden herzien. Nog veel werk voor de komende twee jaar!