The European Securities and Markets Authority (ESMA) en de European Banking Authority (EBA) hebben richtlijnen voor de behandeling klachten van consumenten over de effecten- en bankensector opgesteld. Deze richtlijnen moeten het vertrouwen van de consument in de bankensector verhogen.
Het eindrapport, met daarin de richtlijnen, is onderdeel van het doel dat de Europese toezichthoudende autoriteiten voor ogen hebben : verdere convergentie te brengen van het toezicht over de effecten- en bankensector. De bestaande klachtenafhandeling richtlijnen voor de verzekeringssector lag ten grondslag aan de ontwikkeling van dit rapport. Deze richtlijnen werden vastgesteld door de European Insurance and Occupational Pensions Authority (EIOPA).
Naast de versterking van de consumentenbescherming zullen de richtlijnen ook toestaan dat ondernemingen, waarvan een aantal producten verkopen van meer dan één sector in Europa, om hun eigen regeling klachtenbehandeling te stroomlijnen en te standaardiseren.
In Nederland zal de Autoriteiten Financiële Markten (AFM) ervoor zorgen dat de effecten- en bankensector een beleid voor klachtbeheer gaat invoeren.
Sinds 27 oktober zijn beleggers beschermd
31 oktober 2014