Bij de beantwoording van Kamervragen op 16 september kondigde de Nederlandse minister Dijsselbloem van Financiën aan dat hij samen met de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan de slag gaat met de voorbereiding van een reclameverbod in Nederland voor schadelijke beleggingsproducten voor consumenten. De AFM waarschuwt consumenten al langere tijd voor binaire opties en de hefboomwerking van Contracts for Difference (CfD’s).
Merel van Vroonhoven, bestuursvoorzitter van de AFM zegt hierover het volgende: “Wij vinden het van groot belang dat er een reclameverbod komt voor binaire opties en andere schadelijke beleggingsproducten. De reclames voor deze beleggingen lokken consumenten met het vooruitzicht dat je snel veel geld kunt verdienen, maar de werkelijkheid is dat je gemakkelijk de hele inleg verliest.”
De AFM vindt het een stap in de goede richting om consumenten te beschermen tegen de marketing van aanbieders van schadelijke beleggingen. Dat zijn vaak financiële instrumenten met een grote hefboom waardoor de belegger grote verliezen kan lijden, zoals bijvoorbeeld bij CfD’s. Bovendien wordt in januari 2018 nieuwe Europese regelgeving (MiFID II) verwacht, waardoor het mogelijk wordt strengere eisen te stellen aan risicovolle beleggingsproducten voor consumenten.
In Nederland zijn vooral buitenlandse partijen met dit soort risicovolle beleggingen actief. Het reclameverbod gaat ook gelden voor aanbieders die op een Europees paspoort in Nederland opereren. Samen met andere Europese toezichthouders trekt de AFM op om agressieve aanbieders van de Europese markt te weren. De AFM is inmiddels gestart met een nadere analyse van de Nederlandse markt voor CfD’s, waarvan de afronding eind dit jaar wordt verwacht.
Reclameverbod binaire opties op komst in Nederland
19 september 2016