Vandaag was er een IT probleem bij de allernieuwste bank in Nederland. Volgens Bunq is het probleem inmiddels verholpen. Bunq reageerde ad rem met de volgende hiernavolgende tekst.
Beste bunqer,
Vandaag ontdekten wij dat op Android-toestellen een tijdelijk bestand niet verwijderd werd. Binnen 81 minuten nadat dit bij ons duidelijk was, hebben we het probleem met terugwerkende kracht verholpen door een automatische update. Ter volledigheid: de iOS-app heeft en had hier geen last van.
Terwijl wij bezig waren met de oplossing, besloot de NOS tot het publiceren van een artikel. Alhoewel de titel hiervan anders doet vermoeden, slaan we al jouw gegevens wél versleuteld op. In dit geval echter bleef een tijdelijk bestand foutief achter op jouw Android-toestel. Doordat de foto zich alleen op jouw eigen toestel bevond, hadden kwaadwillenden daar alleen toegang toe als ze ook toegang hadden tot andere data op jouw toestel. De kans hierop is erg klein. Immers, zij zouden in dat geval ook toegang hebben tot je andere privé-data zoals je privé-foto’s, je privé-mails en je privé-berichten.
Wij vinden het jammer dat de NOS bewust heeft gekozen voor deze suggestieve titel. Bij bunq is de veiligheid van jouw gegevens ons heel dierbaar. Niet voor niets zijn we er dag en nacht mee bezig.
Mijn oprechte excuses. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan staan we altijd voor je klaar.
– Ali
Reactie van Bunq op IT-probleempje
02 december 2015