Nederlands wetsvoorstel plan aanpak witwassen in de maak

26 september 2020
Kennisbank

Over niet al te lange tijd zullen contante betalingen vanaf drieduizend euro voor beroeps- of bedrijfsmatige handelaren niet meer mogelijk zijn. Er komt ook een wettelijke mogelijkheid voor gezamenlijke transactiemonitoring door banken. Het een en ander staat in een wetsvoorstel waar de ministerraad op voorstel van minister Hoekstra van Financiën en minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid mee heeft ingestemd. Opmerkelijk is dat er in dit wetsvoorstel maatregelen getroffen worden om de integriteit van de trustsector te waarborgen. De afgelopen jaren is namelijk gebleken dat de wetgeving in deze sector nog niet volledig wordt nageleefd en er integriteitsrisico’s blijven bestaan. Dienstverlening waaraan bijzonder hoge integriteitsrisico’s zijn verbonden, wordt daarom verboden.  Lees meer…

Opslagcapaciteit steeds crucialer als Operational Risk issue in coronatijd

23 september 2020

Dina-Perla Portnaar

Het is natuurlijk niet zo spannend. Een distributiecentrum dat haar opslagcapaciteit verdubbelt. Toch staan we er even bij stil, want in deze coronatijd zijn we meer en meer afhankelijk geworden van het goed functioneren van de goederenstromen als gevolg van de digitalisering, opkomst van webshops en de strakkere leveringstermijnen voor diensten en industrieën. Dat blijkt ook uit het zojuist uitgekomen rapport van de Internal Auditors beroepsvereniging IIA. Niet alleen de afnemers van goederen stellen contractueel steeds hogere qua leveringstermijnen, maar ook de Westerse consument anno 2020 is verwend en verwacht dat de levering correct en op tijd geschiedt. We realiseren ons misschien dat niet zo bewust, maar Operational Excellence in de distributiesector is uit het oogpunt van operational risk van groot belang voor de economie. Daarom staan we vandaag even stil bij zo’n distributiecentrum, dat van UniPharma in Middelburg.        Lees meer…

Smart grids voor water

22 september 2020
Kennisbank

Hans Timmerman

Afgelopen week was ik op het RiskCongres Lokaal Bestuur dat zich focuste op de bestuurlijke risico’s van verzakking van vastgoed. Het noorden en westen van Nederland bestaan grotendeels uit hoog- en laagveen. Een bodem die relatief zacht is en daarom bouwen we al eeuwen onze huizen op palen op de onderliggende zandgronden. Maar onze veenbodem klinkt gestaag in, sommige gebieden zijn de afgelopen 800 jaar al vier meter gedaald. En nog steeds dalen die gebieden met 3 tot 5 centimeter per jaar. Deskundigen denken dat we nog zeker 1 à 2 meter verder zullen dalen voordat er stabilisatie ontstaat. De variabele bodemdaling in de orde van centimeters per jaar is voor Nederland een groot probleem. Veel groter dan de stabiele zeespiegelstijging van slechts 2 millimeter per jaar. Bodemdaling is een grote uitdaging voor vele gemeenten. Dit jaar hebben al 203 gemeenten melding gemaakt van serieuze verzakking van vastgoed. Ongeveer 100 gemeentes meldden zelfs meer gebieden binnen hun gemeente, waar dit probleem voor huiseigenaren en (dus) onze maatschappij, een ernstig probleem aan het worden is. Want de schade van deze verzakkingen loopt in de vele tientallen miljarden voor de woningen die vóór 1970 zijn gebouwd. Lees meer…

Stefan Duchateau

Stefan Duchateau

Professor Risk Management

Prijs de dag niet voor de avond gevallen is

21 september 2020

Dat doen we vanzelfsprekend ook niet. Maar toegegeven: de verleiding was groot om in euforie te vervallen, gelet op de winstgevende accenten die we al geruime tijd leggen in technologiewaarden, die in augustus met een zelden geziene verschroeiende versnelling iedereen het nakijken hadden gegeven. Het arsenaal aan Bijbels geïnspireerde waarschuwingen voor de mogelijke gevolgen van hoogmoed is ons echter geenszins vreemd. De technologiereuzen kenden een ongezien lange zomer, maar werden tijdens de eerste dagen van september op een reeks stevige onweersbuien getrakteerd. Een terugslag, welswaar relatief beperkt in omvang en wellicht ook in tijd, was onvermijdelijk. Maar een dergelijke ommekeer is onmogelijk te timen omdat de trigger die een dergelijke beweging in gang trekt onvoorspelbaar is. In dit geval zorgden, vreemd genoeg, de relatief gunstige conjunctuurcijfers in de VS en de stroom aan optimistisch nieuws over de nakende beschikbaarheid van een efficiënt vaccin, voor flink wat averij op de technologiebeurzen. De schade bleef echter zeer beperkt op andere onderdelen van de wereldmarkten. De koersontwikkeling van de technologiewaarden brengt onvermijdelijk de beelden in herinnering van de scherpe terugval bij de aanvang van dit millennium, toen de technologiezeepbel implodeerde onder het gewicht van zijn hooggespannen verwachtingen. De vergelijking met de situatie in 2000 leert ons echter snel dat de waarderingen in de aanloop van het tranendal op de NASDAQ fundamenteel afwijken van de huidige waardering. In 2000 werden aandelen nog zonder al te veel nuance tot op een ijle hoogte gekatapulteerd door de panische vrees bij beleggers om de gouden bergen te missen die de dot com revolutie in het vooruitzicht stelde. De recente evolutie is echter niet gekenmerkt door dergelijke speculatie, op enkele uitzonderingen na. Integendeel, de technologiewaarden stegen omdat ze de beste kans boden op substantiële en tastbare winsten en tegelijk anticipeerden op wat, hoe dan ook, komen zou: radicale digitalisering, automatisering en robotisering.  Lees meer…

Gemeentebegrotingen: korte termijn knelpunten of structureel risico’s beheersen?

17 september 2020
Kennisbank

Johan de Kruijf

Hebt u het al gehoord? De minister van BZK stelt voor gemeenten een tweede tranche van coronasteun van 777 miljoen euro beschikbaar. Dat heeft u vast in de krantenkoppen gezien. Maar heeft u ook de brief van de minister over dit onderwerp gelezen? En alle stukken in samenhang gezien? De nummering van kamerstukken op dit dossier blinkt niet uit in eenduidigheid: drie verschillende hoofdnummers om steun gaan gemeenten in verband met corona aan te kondigen maakt er een zoekplaatje van. Maar dat ligt eerder bij het Parlement dan bij de minister. Laten we eens kijken naar de inhoud van de brief (TK, 35420 nr. 104) van de minister. Pel de bedragen voor kostenvergoedingen af en dan valt op dat van de 777 miljoen euro meer dan de helft (415 miljoen euro) naar kosten GGD, extra toezicht en veiligheidsregio’s gaat. Daarnaast is er een stelpost en wat aanvullende maatregelen voor inkomensverliezen van gemeenten (170 miljoen euro), wordt er geld vrij gemaakt voor compensatie in de cultuur- en buurthuissector (85 miljoen euro), voor meerkosten rond verkiezingen (30 miljoen euro) en wordt de opschalingskorting 2020 (70 miljoen euro) en 2021 (70+90 miljoen euro) incidenteel niet toegepast.  Lees meer…

Risk & Resilience Festival van Twente University naar online

15 september 2020

We kunnen er niet omheen – de uitbraak van het coronavirus heeft de wereld aardig op zijn kop gezet. De impact was – en is nog steeds – enorm. Voor iedereen. Hadden wij dit kunnen verwachten? Hadden wij kunnen inschatten hoe groot de impact voor onze maatschappij, voor onze economie en voor onze organisaties was? Hadden wij beter op de hoogte kunnen en moeten zijn van de risico’s die deze pandemie met zich meebracht en onmiskenbaar nog meebrengt en mee gaat brengen? En wat kunnen we leren van de tijd die achter ons ligt? De Universiteit van Twente had grootse plannen voor het Risk & Resilience Festival van dit jaar. De Universiteit ging voor een bruisend festival, met als hoofdthema: ‘Big Data’. Maar dat thema past niet in deze tijd – net als een festival. Samen met de co-organisatoren PRIMO en het Genootschap voor Risicomanagement  is gekozen voor een thema dat nu veel beter past: “After the crisis? Implications for managing risk and resilience”. Een aangepast thema dus. En de vorm is ook anders. Twente University kiest dit jaar voor bruisende en inspirerende online sessies in plaats van een bruisend en inspirerend festival.  Lees meer…

COVID-19 voedingsbodem voor geopolitieke risico’s

14 september 2020
Kennisbank

Uit het onlangs gepubliceerde de Aon Risk Maps 2020 rapport blijkt dat de COVID-19 pandemie bestaande geopolitieke risico’s verstrekt.  Het economisch en politiek nationalisme groeit als gevolg van de maatregelen die de coronacrisis moeten bestrijden. De veerkracht van de toeleveringsketens wordt fors op de proef gesteld en het risico op stakingen, rellen en maatschappelijke onrust neemt toe. Dit rapport werd ontwikkeld in samenwerking met The Risk Advisory Group en Continuum Economics. De Risk Maps bevatten bevindingen van onderzoek naar politieke risico’s, terrorisme en politiek geweld in de wereld. Het rapport van dit jaar bevat een speciale analyse van de impact van de coronapandemie op deze thema’s en bijbehorende risico’s.  Lees meer…

Ursula von der Leyen: “We hebben politieke leiders nodig met een brede en vooruitziende blik”

10 september 2020

De Europese Commissie heeft vandaag haar allereerste strategisch prognoseverslag aangenomen. Zij brengt daarin uitdagingen en kansen in kaart om beter sturing te kunnen geven aan de strategische keuzes van de Europese Unie. Strategische prognoses zullen als input dienen voor belangrijke beleidsinitiatieven. Deze aanpak helpt de Commissie bij het uitstippelen van toekomstbestendig beleid en toekomstbestendige wetgeving, als antwoord op de huidige behoeften en de verwachtingen op langere termijn van de Europese burgers. In het verslag van dit jaar wordt uiteengezet welke rol prognoses spelen bij de beleidsvorming van de EU en wordt de veerkracht van de EU als breed concept geïntroduceerd. Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen: “In deze uitdagende tijden hebben politieke leiders een brede en vooruitziende blik nodig. Dit verslag laat zien hoe belangrijk veerkracht is voor een krachtig en blijvend herstel. We streven ernaar op duurzame, eerlijke en democratische wijze sturing te geven aan de noodzakelijke transities.”  Lees meer…

Lockdown of Knock-out ? Deel 10: De EU gaat met eenduidige maatregelen komen rond COVID-19 voor de Europese burgers

08 september 2020
Kennisbank

Michel Klompmaker

De Europese Commissie heeft zeer recentelijk een voorstel voor een aanbeveling van de Raad aangenomen. Het doel ervan is dat alle maatregelen die lidstaten nemen ter beperking van het vrije verkeer in verband met de coronapandemie, op EU-niveau worden gecoördineerd en duidelijk worden gecommuniceerd. Logisch want het is niet meer uit te leggen aan de Europese burger, al die verschillende COVID-19 maatregelen. In het voorstel van de Commissie worden vier gebieden genoemd waarop de lidstaten nauwer moeten samenwerken. Het gaat daarbij om de gemeenschappelijke criteria en drempelwaarden voor beslissingen van de lidstaten over het invoeren van reisbeperkingen en de weergave van gemeenschappelijke criteria met een afgesproken kleurcode.  Lees meer…

Uit de accountantspraktijk, in aanloop naar het Accountancy Event (deel 1)

07 september 2020

In aanloop naar het Accountancy Event 2020 waar onderwerpen als audit matters en risicomanagement voor accountants en registercontrollers aan de orde komen publiceren we een serie van 4 artikelen met praktijkvoorbeelden die te maken hebben met het thema. Alle voorbeelden komen uit de accountantspraktijk. Het eerste artikel gaat over twee accountants uit Gelderland, over een groothandel in biologisch geproduceerde groenten die levert aan alle grote supermarkten, reformwinkels en natuurwinkels, hoofdzakelijk in Nederland, maar ook daarbuiten. De zoon van de eigenaar hield zich bezig met de automatisering, in eerste instantie als hobby, maar hoe nu verder?   Lees meer…