Photo: Wilbert Tomesen, voorzitter Huis voor Klokkenluiders

Huis voor Klokkenluiders wil wetsverbeteringen om de positie van melders te verbeteren

17 maart 2021
Kennisbank

Het Huis voor Klokkenluiders heeft vorig jaar ingezet op een gerichte aanpak bij het voorkomen en oplossen van werkgerelateerde misstanden en van benadeling van de melder. De samenwerking met instanties op nationaal en internationaal niveau versterkt. Begin 2020 werd de toekomstvisie van het Huis voor Klokkenluiders gepubliceerd. Hierover is al uitgebreid melding gemaakt op ons platform. Uitgangspunt is dat Het Huis een autoriteit voor integriteit en klokkenluiden wil zijn. Met een heldere rol en positie in advisering en onderzoek, vroegtijdig en op maat gekozen optreden en Het Huis als centraal kennisinstituut en knooppunt in het Nederlandse integriteitssysteem met betrekking tot werkrelaties. Deze toekomstvisie leidde in 2020 tot een nieuwe werkwijze, gericht op de-escalatie en conflictoplossing, het voorkomen van verdere schade aan zowel melder(s) als werkgever(s) en het bijdragen aan een effectieve aanpak van misstanden. De eerste resultaten van deze aanpak zijn bemoedigend, aldus voorzitter Wilbert Tomesen (zie bovenstaande foto) in het jaarverslag over 2020 dat onlangs verscheen.
Lees meer…

Photo: Businessman in office signing contract, document or legal papers.

Reactie op artikel “De butlers van de Zuidas”

16 maart 2021
Kennisbank

Anton Weenink

Ik werd onlangs gegrepen door een artikel in De Groene Amsterdammer van 25 februari jongstleden met als titel de “De butlers van de Zuidas”. Dat artikel ging over over advocaten die tegen forse honoraria de belangen van machtige cliënten behartigen, hetgeen natuurlijk hun goed recht is. Ik meende toch hier een ingezonden brief aan te moeten wijden, om enige duidelijkheid te scheppen rond de werkelijke gang van zalen in de Legio Lease Affaire. De brief acht ik van belang voor een zo breed mogelijk publiek en daarom ben ik blij dat het Risk & Compliance Platform Europe mijn brief van 10 maart 2021 over deze zaak onder de aandacht brengt.
Lees meer…

Photo: DE BEELDREDAKTIE / MARIJN FIDDER T.B.V. FLYNTH BLOG CO-BERICHT ERMELO D.D. 10.02.2021 MARK SPIJKER

Mark Spijker : “Geen kale audit, maar controle met oprechte aandacht”

14 maart 2021

Flynth Audit groeit. En niet bescheiden. Het onderdeel van Flynth dat zich bezighoudt met de uitvoering van controle en aanverwante opdrachten, is zowel in 2019 als in 2020 met 20% gegroeid. Registeraccountant Mark Spijker werkt nu anderhalf jaar bij Flynth Audit en richt zich met name op de dienstverlening aan woningcorporaties. Daarbij staan de kernwaarden van Flynth Audit altijd voorop: relevant zijn voor de klant en aandacht tonen. We spraken onlangs met Mark over zijn ambities en over zijn rol als sparring partner voor woningcorporaties.
Lees meer…

Petitie aangeboden aan de Belgische regering tegen bancaire digidwang

12 maart 2021
Kennisbank

Wie geld wil afhalen, rekeninguittreksels wil afprinten of nog een papieren overschrijving wenst te doen, moet daar steeds vaker en steeds meer voor betalen. Banken dwingen de consument steeds meer om bankzaken digitaal te doen en tevens af te zien van cashbetalingen. Voor Test Aankoop gaat deze evolutie veel te snel en talrijke mensen zijn niet mee met deze evolutie. Twee jaar geleden startte de consumentenorganisatie daarom een petitie om enerzijds de bevriezing van de banktarieven te vragen en anderzijds een uitbreiding van de basis bankdienst te verzoeken. Om haar eisen kracht bij te zetten, overhandigde Test Aankoop dit pamflet met een kleine 28 000 handtekeningen onlangs aan minister Dermagne en staatssecretaris De Bleeker. Parallel aan de vermindering van het aantal filialen en bankautomaten, is er een nieuwe vorm van discriminatie ontstaan in verband met de digitalisering van de bankdiensten: alle middelen worden gebruikt om klanten ervan te weerhouden zogenaamde manuele handelingen uit te voeren of te laten uitvoeren.  Lees meer…

Informatiebeveiliging; de mens als zwakste schakel

11 maart 2021
Kennisbank

Marc van der Veen

Het beveiligen van informatie. Het was al geen sinecure, maar gelet op de vele incidenten die de afgelopen tijd de media halen, lijken organisaties informatiebeveiliging wat minder hoog op de agenda te hebben staan. De coronacrisis met het op afstand werken, lijkt een speeltuin voor kwaadwillenden die maar al te graag organisaties een voet dwars willen zetten. Berichten over datalekken, ransomware en DDOS-aanvallen zijn momenteel niet van de lucht en het lijkt op een epidemie van incidenten op dat gebied. Het gaat cybercriminelen in veel gevallen niet zozeer om de inhoud van de informatie, maar wel om met het ontoegankelijk maken van gegevens. Organisaties kunnen dan pas weer over de gegevens beschikken op het moment dat zij de cybercriminelen daarvoor een ‘tegemoetkoming’ betalen. Ondanks dat de werking van informatietechnologie vaak als complex en ondoorzichtig wordt beschouwd, is het beveiligen van informatie niet per definitie rocket science. Dat neemt niet weg dat een organisatie dat nog wel moet doen, zoals onder andere autorisaties in de informatietechnologie goed en bewust inregelen, back ups maken, data versleutelen, enzovoort. Maar hoe komt het dan dat we toch zoveel incidenten zien de laatste tijd? Nemen we informatiebeveiliging dan niet serieus? Of liggen er andere oorzaken aan ten grondslag? In dit artikel wordt het gedrag van mensen en hoe wij als mensen met risico’s omgaan als mogelijke reden beschouwd.
Lees meer…

Het KCAF komt met manifest over funderingsaanpak

09 maart 2021
Kennisbank

Het KCAF (Kennis Centrum Aanpak Funderingsproblematiek) heeft onlangs haar manifest gepubliceerd. Zoals bekend is het KCAF in Nederland het centrum dat al jarenlang onderzoek doet en adviezen geeft op het gebied van funderingsschade en de verzakking van onroerend goed. Ondertussen wordt er in Nederland volop gesproken wordt over de bouw van extra woningen, maar er dreigt een aanzienlijk deel van de bestaande woningvoorraad te bezwijken door schade aan de funderingen. De schattingen lopen op richting 1 miljoen kwetsbare woningen. De aanpak van de funderingsproblematiek komt echter niet van de grond. Vandaar dat het KCAF de nieuwe regering op om niet langer weg te kijken van deze ramp in slow motion maar de funderingsaanpak aan te grijpen als kans voor behoud van de bestaande woningvoorraad, inclusief erfgoed, en de toekomstbestendigheid ervan.  Lees meer…

Cosmo Schuurmans

Cosmo Schuurmans

Partner bij EBBEN Partners

Voor wat hoort wat?

07 maart 2021

Recent heeft de corporatiesector bij de ledenraadpleging positief gestemd over het voorstel voor de redding van Vestia. De redding bestaat uit drie onderdelen: 1. Splitsing van Vestia in drie afzonderlijke corporaties: hiermee wordt het systeemrisico (Vestia is too big to fail) weggenomen; 2. Het overnemen van leningen van Vestia met een hoge rente in ruil voor leningen van corporaties met een lage rente: op deze manier wordt de pijn van Vestia verdeeld over de hele corporatiesector; 3. Bijdragen van het ministerie van BZK, het WSW en instemming van de Autoriteit woningcorporaties. De bijdragen bestaan hoofdzakelijk uit het bemiddelen bij gemeentelijke hobbels bij de achtervang, voorkomen van fiscale neveneffecten en het zoeken naar oplossingen bij belemmerende regelgeving. Daarnaast zal de minister oplossingen voorbereiden om ervoor te zorgen dat de investeringsruimte op peil blijft om de duurzaamheidsopgaven te kunnen realiseren. Binnen de sector is er sprake van een disbalans tussen de opgaven en de middelen van corporaties. Het volgende kabinet zal daar een besluit over moeten nemen. Uit het rapport ‘Opgaven en middelen corporatiesector’, dat vorige zomer is gepubliceerd, blijkt dat de halvering van de verhuurderheffing een van de belangrijkste oplossingen is voor het tekort dat de corporatiesector tot 2035 heeft om woningen te verduurzamen. Het is een mooie tegemoetkoming van het Rijk om deze voorzet in te koppen, nu de corporatiesector een belangrijk risico voor de gemeenten en de overheid heeft weggenomen door Vestia te helpen. Lees meer…

Prachtig toeval voor het Fraude Film Festival: Tuschinski uitgeroepen tot mooiste bioscoop ter wereld

04 maart 2021
Kennisbank

Hoe mooi wil je het hebben? Als organisatie van het Fraude Film Festival heb je besloten om op zoek te gaan naar een nieuwe locatie en je besluit om voortaan met Pathé Tuschinski in het centrum van Amsterdam in zee te gaan en dan gebeurt het volgende: Het Britse magazine Time Out roept eind februari de locatie uit tot de mooiste bioscoop ter wereld! Tuschinski werd in oktober 1921 geopend en bestaat dit jaar dus 100 jaar. Op 4 en 5 november aanstaande vindt het Fraude Film Festival plaats, onder leiding van eindredacteur van de Programmaraad Eelco Bosch van Rosenthal. Lees meer…

Hans Timmerman

Hans Timmerman

IT kenner en trendwatcher

Over data gesproken, elke slechte appel in de mand kan bij gelijktijdig gebruik de rest aantasten

03 maart 2021

Data gestuurde besluitvorming begon vele decennia geleden met de toepassing van Business Intelligence (BI) en is momenteel een markt van circa 23 miljard dollar. Aanvullend op BI is er intussen een net zo grote markt voor Kunstmatige Intelligentie. Beide markten hebben met elkaar gemeen dat ze data als bouwsteen hebben. Daarom wordt voor beide toepassingen kwaliteit van de onderliggende datastrategie steeds belangrijker. Immers ‘Garbage in’ is ‘Garbage out’. Daarom zien we een nieuwe categorie software opkomen – data intelligence – die moet bepalen of te gebruiken data herleidbaar en betrouwbaar is. Immers, als je de output van een BI- of AI-systeem wilt certificeren, dan moet de grondstof van die eindproducten zelf ook certificeerbaar zijn.

Het ‘maken’ van gekwalificeerde ‘data’ is niet zo eenvoudig als het lijkt. Het gaat niet alleen over de herkomst en reden van het ontstaan, maar ook over de nauwkeurigheid en de normen, richtlijnen en kwaliteitssystemen waaraan die data moet voldoen. Als de mens (nog) in het proces is betrokken, kan die vaak aan de bel trekken als duidelijk wordt dat uitkomsten niet logisch of eenduidig zijn. Echter bij geautomatiseerde systemen – die er steeds meer komen – is die terugkoppeling er niet meer en val je terug op de kwaliteit van de grondstof. Net zoals dat geldt voor elk ander geautomatiseerd productiesysteem.  Zeker bij Kunstmatige Intelligentie wordt de menselijke terugkoppeling al veel lastiger, omdat die mens wel moet ‘begrijpen’ wat het AI-systeem doet. Immers, als er een kleine fout optreedt, zal die zich vele malen herhalen en op die wijze uiteindelijk onzin produceren. Lees meer…

Corporate Finance International ziet ondanks uitdagingen goede mogelijkheden voor fusies, overnames en deelnemingen in de ICT-markt

02 maart 2021

Dina-Perla Portnaar

Corporate Finance International, adviseur op het gebied van fusies en overnames voor middelgrote bedrijven, ziet fusies, overnames en deelnemingen in ICT-ondernemingen niet stagneren. Door de coronacrisis is de financiering uitdagender geworden. Banken zijn wat minder happig om overnamedeals te financieren als gevolg van de aangescherpte regels rond risk management. Alternatieve financieringen aantrekken, zoals Londense Debt Funds, wordt steeds belangrijker. Vorig jaar, in het eerste kwartaal van 2020 leek er nog geen vuiltje aan de lucht. Zo werden er diverse Buy and Build deals, oftewel vervolgovernames afgesloten. Nadat in verschillende landen een lockdown vanwege de coronacrisis is afgekondigd, is er vanaf maart 2020 een terugval te zien in het aantal deals. Lees meer…