Proactieve en persoonlijkere klantervaring met Kunstmatige Intelligentie (KI)

22 juli 2016
Kennisbank

Edwin van Bommel
De verschuiving van klantbehoeften en meer bepaald die van de millennials-generatie is uitdagend te noemen voor de bestaande, traditionele  banken en hun bedrijfsmodellen. Na jaren van marginale verandering moeten banken de manier van werken fundamenteel herzien om te blijven groeien in een  wereld, gedreven door gedigitaliseerde data. Meer en meer klanten verwachten te allen tijde toegang te hebben tot informatie en daarbij horende hulpmiddelen. Lees meer…

Saved by the Ramadan

21 juli 2016

Bob Goulooze
Binnenkort verschijnt ie weer. De AD Haring Smaaktest. Gevreesd door velen en geroemd door enkelen. Dat laatste geldt natuurlijk voor de winnaars. Bij vishandelaren overheerst de vrees om neergesabeld te worden. Want als je niet in de top-10 zit dan krijg je zure praatjes over je heen. Heel Nederland, van Groningen tot Maastricht, loopt de kans op een bezoekje van het AD. ‘Mogen wij vier haringen zonder uitjes’, is steevast de vraag die de vishandelaar krijgt voorgelegd. En die levert natuurlijk. En ziet zijn haringen later beoordeeld in het AD.
Lees meer…

Professors debate: Moral muteness and integrity deafness

20 juli 2016
Kennisbank

Frank van den Nieuwenhuijzen
During the closing dinner of the annual meeting of the Risk and Compliance Platform Europe, Professor Ronald Jeurissen and Professor Sharon Oded debated moral muteness and integrity deafness. Professor Jeurissen stressed the importance of breaking through moral muteness among employees. Professor Oded agreed, but added that integrity deafness within an organisation is at least equally important to address.
Lees meer…

Technologisering van onze maatschappij voornaamste trend

19 juli 2016

Robert Witteveen
Er is veel gaande. Maar de technologisering van onze maatschappij zou ik de voornaamste trend noemen. Big data en artificial intelligence spelen daarbij een grote rol. Dat heeft een enorme weerslag in onze branche. Het accepteren van een verzekering is nu nog mensenwerk. Maar niet voor lang meer. De nieuwe technologie neemt dit over en kan in 99 procent van de gevallen nog nauwkeuriger beslissingen nemen. Ik heb het nu alleen nog maar over het accepteren van verzekeringen maar ook de afhandeling van schadeclaims zal geautomatiseerd worden. Een grote omslag. Lees meer…

Stefan Duchateau

Stefan Duchateau

Professor Risk Management

Dierenleed

15 juli 2016

Niets menselijks is ons vreemd. Vandaar dat ook de nieuwste rage op YouTube ons niet is ontgaan. Het betreft een gemakkelijk te herhalen experiment, ook in huiselijke kring, zonder enig technologisch gedoe, volkomen kosteloos en toch steeds aanleiding voor een flinke dosis hilariteit. Het na te bootsen scenario verloopt als volgt. U voedert zoals gewoonlijk (want alles moet zo normaal mogelijk lijken) uw trouwste huisdier. Voor een goed begrip, dit is niet de blaffende viervoeter die, voor wat extra hondenbrokken, u snel zou verraden, maar wel de telg uit het geslacht van de Felis silvestris catus (soms ook wel eens huiskat genoemd). Hoewel dit edele dier altijd (en zoals zal blijken, terecht) enig wantrouwen ten opzichte van de mensheid heeft behouden, kunt u betrokkene in deze omstandigheid toch onopgemerkt besluipen en er behoedzaam een lang, smal voorwerp achter deponeren. Een oude riem of een stukje tuinslang volstaan. U hoeft zich heus niet op kosten te jagen. Vervolgens roept u hem of haar bij de voornaam. Ook het meest jichtige exemplaar zal dan minstens een meter omhoog springen en zich – letterlijk – een bult schrikken. Altijd lachen geblazen … Alhoewel. Dierenartsen wijzen erop dat dit zowat een hartstilstand creëert. Ethologen verklaren deze extreme schrikreactie door te verwijzen naar een diep ingebakken vrees voor de voornaamste natuurlijke vijand van de katachtige, met name de slang. Wij vinden dit wreedaardig, net zoals de meeste financiële analisten. Lees meer…