Nieuw OPEX softwareplatform brengt dankzij integrale aanpak alle sterktes en zwaktes in beeld

21 augustus 2018
Kennisbank

Michel Klompmaker
Onlangs hadden we in Brussel een gesprek met Peter Buelens, Chairman of the Board en Co-Founder van OPEX Alliance. OPEX Alliance is een Brusselse start-up en wordt geleid door Aurélien Slodzian als CEO. De start-up heeft een softwareplatform ontwikkeld waarmee op een objectieve manier het niveau van operational excellence (OPEX) in een onderneming of organisatie vastgesteld kan worden. De methodiek is sectorbreed opgezet, dus onafhankelijk van de grootte en / of de aard van de onderneming of organisatie.
OPEX Alliance is inmiddels sinds 2017 volledig operationeel en heeft onlangs de derde release van zijn softwareplatform online gezet. De eerste gebruikers zijn operationeel, waaronder een grote federale overheidsdienst, een grote verzekeringsmaatschappij en een Brusselse ziekenhuisgroep. Met een van de grote consultancyfirma’s werd een partnerovereenkomst getekend, die het model gaat gebruiken bij zijn Belgische klanten. OPEX Alliance werkt bewust met eigen softwareontwikkelaars in het Brusselse, waarbij nu het accent ligt op de ontwikkeling van nieuwe extra kern-functionaliteiten, die het platform de status moeten geven van een volwaardige strategische partner.
Vertel eens iets meer over OPEX in het algemeen, maar vooral wat jullie onderscheidt.
Peter Buelens: “OPEX is niet alleen bij commerciële bedrijven, maar ook bij de overheid en andere non-profit organisaties nog steeds een grote uitdaging. Eigenlijk gaat het daarbij om de optimale en integrale beheersing van de interne processen, in functie van de afspraken met de klanten. Veel organisaties worstelen ermee, vooral omdat er tot gisteren geen referentiekader bestond waarmee OPEX-maturiteit in kaart kon worden gebracht. Het unieke van ons aanbod is het element ‘integraal’, in combinatie met de aangeboden functionaliteiten. We hebben geconstateerd dat er bijna nergens een centraal platform is dat voor de hele organisatie alles in beeld brengt, over de organisatiestructuur, de processen, de producten en de klanten.”
Wat kunnen bedrijven en organisaties in concreto doen met uw software wat zij voorheen niet konden?
Peter Buelens: “Ah, dat is een goede vraag. Daar zat ik eigenlijk op te wachten. Kijk het zit zo. Voorheen was het moeilijk om met een integrale aanpak te komen. Integraal betekent in de eerste plaats dat de processen en hun werking goed en ‘end-to-end’ beheerst moeten worden. Dat wil zeggen dat elementen zoals de ingezette middelen, de digitalisering, de risico’s en de kwaliteit als een integraal onderdeel van het procesmanagement aangestuurd moeten worden. In een productie-omgeving zijn die zaken veel makkelijker beheersbaar omdat problemen zich in een productieproces onmiddellijk visualiseren. Dat is niet zo in een dienstenomgeving waar problemen zich vaak verschuilen en zich soms zelfs verankeren in de manier van werken. Continue verbetering is dan ook een van de zes perspectieven in ons maturiteitsmodel.”
Wat zijn de reacties vanuit de markt tot op heden?
Peter Buelens: “De eerste reacties zijn zonder meer positief. Vooral omdat nu alle bedrijven en diensten-organisaties in kaart kunnen brengen hoe goed – of hoe slecht – ze de hefbomen beheersen om morgen ‘operationeel excellent’ te zijn. Het platform laat toe om dit soort evaluaties te maken voor elk onderdeel van de organisatie, de resultaten met elkaar te vergelijk, de progressie in kaart te brengen én initiatieven tot verbetering toe te wijzen en op te volgen. Daarbij komt dat wij een abonnementsformule ontwikkeld hebben die flexibel is en qua tariefstelling goed ontvangen is. Heel belangrijk is natuurlijk om te vermelden de geïdentificeerde zwaktes in de organisatie objectief in beeld gebracht kunnen worden, zoals al eerder vermeld en dat dit natuurlijk mooi meegenomen is voor de consultants die op hun beurt hun klanten kunnen bijstaan.”
Als start-up heb je natuurlijk start-up problemen. Hoe zit dat bij jullie?
Peter Buelens: “Onze toekomst ziet er veelbelovend uit. We realiseerden onze eerste abonnementen met grotere organisaties en het aantal vragen om informatie groeit gestaag en dat is een goed teken. We zijn overigens met enkele institutionele spelers in gesprek voor de financiering van onze internationale groei. Tegen het einde van 2020 willen we de eerste winst optekenen, wat gegeven onze relatief lage kostenstructuur haalbaar moet zijn. En geïnteresseerde gebruikers en consultants kunnen ons steeds contacteren via www.opexalliance.com.”

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *