Dina-Perla Portnaar
Iedereen is bekend met het normale ondernemersrisico. Maar wat als je als kleine ondernemer dat risico voor de volle honderd procent omarmt, maar gewoon klem zit als gevolg van de dwingende maatregelen van de overheid? En dan niet voor een paar dagen of weken, tja, wat dan? Stel, je bent eigenaar van een kroeg. Zoals Angelo Stassen, eigenaar van het Grand Café Cheers in Diemen. Hij brengt samen met Barry Brand een nummer uit over de horeca in tijden van COVID-19. Het lied heet De Kroeg. Met het nummer wordt een ode uitgebracht aan de lege kroegen in Nederland, met als boodschap ‘We zijn er nog’. Het Grand Café Cheers mag ondertussen al meer dan een half jaar geen gasten ontvangen. Angelo Stassen voelt de pijn, niet alleen als horeca-ondernemer, maar ook als verbinder van de meest uiteenlopende mensen in de samenleving, want volgens hem wordt diversiteit en inclusiviteit nergens zo zichtbaar als in de kroegen. Overigens, het lied is gebaseerd op de prachtige melodie La Montagne van Jean Ferrat, in de Lage Landen beter bekend onder de naam Het Dorp van Wim Sonneveld.
Angelo Stassen raakte geïnspireerd om het gemis van de gezelligheid, zielen bij de bar, de warmte en het gelach in de horeca in deze tijd uit te drukken in een persoonlijke tekst. Nog nooit schreef hij een lied. Vol melancholie koppelde hij zijn ervaringen op papier aan de bekende melodie van Jean Ferrat. De bedoeling van het lied De Kroeg is om aandacht te vragen voor de droefheid van al die lege kroegen in Nederland, die zo ontzettend graag weer gasten willen ontvangen en gezelligheid willen bieden. In deze tijd lijkt het bijna alsof het de gewoonste zaak van de wereld is dat gezelligheid alleen maar thuis gevonden wordt, maar dat is natuurlijk niet zo. Vrijwel iedereen heeft in zijn of haar leven ervaren hoezeer de kroeg kan aanvoelen als thuiskomen bij vrienden, kennissen, onbekenden, artiesten en entertainers. Mensen hebben elkaar nodig en zoeken elkaar op.
Stassen ging op zoek naar een zanger om het nummer in te zingen en mee op te nemen. Hij benaderde Barry Brand die momenteel als DJ en presentator actief is. Zo heeft Barry Brand een dagelijkse middagshow van vier tot zes op Radio WildFM, namelijk ‘Brand in de Middag’. Hierin draait hij goede muziek en heeft hij fijne gesprekken met ondernemers en luisteraars. Ook bespreekt hij leuke nieuwtjes, weetjes en feitjes. Samen met mij geeft Barry Brand luisteraars zo rond 17:10 uur ook een peptalk in ‘Het gesprek van de dag’.
Barry Brand is geen bekende zanger, maar kan als entertainer best een behoorlijke noot meezingen. Toen hij van Angelo Stassen over het lied hoorde, wilde Barry Brand zich gelijk voor dit project gaan inzetten. Daarmee werd het nummer De Kroeg niet alleen geboren, maar kreeg het ook nog eens handen en voeten om de wereld in te gaan en impact te maken op de meest uiteenlopende mensen uit onze samenleving – samen en op afstand heel dichtbij.
Angelo Stassen: “Net vóór Valentijnsdag is de clip op Facebook in première gegaan. In nog geen 48 uur hebben bijna 20.000 mensen het lied beluisterd en de clip gezien. Massaal wordt de clip gedeeld via sociale media. Dan staan we nog maar aan het begin van de release van dit nummer. Dit doet ons horecaprofessionals goed. We willen ver weg blijven van discussies over de maatregelen, maar wel bloedeerlijk zijn in wat we meemaken. We zijn trots op dit resultaat.”
Barry Brand vervolgt met: “Wat ik misschien het vaakst door de jaren heen heb teruggekregen van mensen, is dat ik als geen ander de sfeer aanvoel en van elk evenement een ongekend succes maak. Tijdens COVID-19 verdween mijn fysieke podium en moest ik als creatieveling andere manieren vinden om door te gaan en de verbinding in stand te houden met al die mooie mensen waarmee ik normaal gesproken in dezelfde ruimte zou zijn. Ik herkende alle emotie uit de tekst van Angelo Stassen en wist gelijk dat ik dit wilde gaan doen. Ik hoop dat we samen snel weer het glas kunnen heffen en tijdens het proosten, het geluid van de glazen die tegen elkaar aan komen, luid kunnen horen.”
Nieuwsgierig geworden naar het lied? Klik dan op de illustratie boven dit artikel en zing gerust mee…