Michel Klompmaker
Onlangs waren we in de gelegenheid om te spreken met Svyatoslav Smolyaninov, de CEO West-Europa van Lukoil, een Russische oliemaatschappij. Hij was in de Benelux bij de opening van het 225 ste tankstation in de Benelux, oftewel de zeventigste in Nederland. Het concept van deze prijsbreker is duidelijk. Ze hebben de hele verticale keten helemaal zelf onder controle, dus vanaf de winning in Siberië tot en met de levering aan de pomp. Lukoil gaat er de komende periode vanuit dat er nog genoeg verdiend kan worden aan de traditionele benzine en diesel, maar in de tankstations is al wel vast bewust gekozen voor een brede aanpak, waarbij het tanken op zich als een onderdeel beschouwd wordt van een korte verpozing in een aangename omgeving. Met andere woorden, vers belegde broodjes, zelfgemaakte pizza’s, goede koffie en dat kan allemaal rustig genuttigd worden aan tafeltjes, net als in een restaurant.
Zoals vermeld spraken we met CEO Lukoil West-Europa, Svyatoslav Smoliyaninov (zie foto hierboven) maar ook met de directeur Benelux, de Belg Ivo Hoskens over de strategie van deze Russische onderneming, met name over het toekomstperspectief op wat langere termijn. In de perceptie van Lukoil zal er nog steeds een markt zijn voor de benzine en diesel, in ieder geval nog minimaal 15 jaren.
Grote oliemaatschappijen en de belangen van de Russische staat kwamen ook ter sprake, maar naar het schijnt heeft Lukoil daar in de bedrijfsvoering niet veel last van, aldus Smoliyaninov. We informeerden uiteraard ook naar de gevolgen van de boycotmaatregelen tegen Rusland, maar daarbij werd verwezen naar het niet-Russische management in West-Europa, met Ivo Hoskens als boegbeeld voor de Benelux. Volgens het management zijn er geen speciale issues rond risk en compliance als gevolg van de Russische achtergrond.
Lukoil is een internationaal verticaal geïntegreerd energiebedrijf actief in meer dan veertig landen op vier continenten en is daarmee één van de grootste private en beursgenoteerde energiebedrijven ter wereld op vlak van bewezen oliereserves. De onderneming is verantwoordelijk voor meer dan 2% van de wereldwijde olieproductie, alsook voor ongeveer 1% van de wereldwijde oliereserves. De aandelen worden verhandeld op de beurzen van het Verenigd Koninkrijk, Rusland, de Verenigde Staten en Duitsland, waarbij de meerderheid van de aandelen in handen is van de minderheidsaandeelhouders. De onderneming is al meer dan twintig jaar aanwezig in Europa. Haar activiteiten zijn de ontginning, productie en raffinage van olie en gas, alsook marketing, stroomvoorziening en hernieuwbare energie. Op vlak van downstream-activiteiten bedient Lukoil vandaag vier raffinaderijen en ongeveer 1500 tankstations in Europa. In 2007 werd Lukoil actief op de Benelux-markt, met de overname van 157 JET-tankstations in België en Luxemburg. Sindsdien heeft Lukoil haar aanwezigheid op deze markt versterkt, dankzij de participatie in 2009 in de Zeeland Refinery in Vlissingen. In 2012 volgt de overname van 59 tankstations van de Verolma Groep in Nederland en in 2013 de overname van 21 tankstations van Rotonde. De overname van AutoMaas eind 2015 was de volgende stap. Het mag duidelijk zijn dat strategie van de verticale integratie van de volledige productieketen, vanaf de ontginning van olie en gas tot en met de brandstoffenverkoop, de onderneming in staat stelt om verder te groeien en daarbij ook qua prijsniveau voor de consument aantrekkelijk te blijven.