Goede doelen organisaties zwaar teleurgesteld in ING

22 augustus 2022
Kennisbank

Eind vorige week maakte ING bekend dat zij voor in elk geval de rest van het jaar stichtingen en verenigingen weigeren in het geval die een bankrekening willen openen bij ING. ING geeft aan dat dit besluit is genomen ‘In verband met de benodigde capaciteit voor zorgvuldig klantonderzoek’. De bank laat weten dat zij voor de naleving van wet- en regelgeving, de Wet financieel toezicht en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, steeds vaker en intensiever haar klanten moet onderzoeken en transacties moet monitoren. De bank verwacht dat verenigingen en stichtingen in het eerste kwartaal van 2023 wel weer klant kunnen worden. De Samenwerkende Brancheorganisaties Filantropie (SBF) zijn zeer teleurgesteld over dit besluit van ING. Tezamen met andere vertegenwoordigers van stichtingen en verenigingen maakt SBF zich al enige tijd hard voor betere toegang tot en gebruik van het betalingsverkeer voor maatschappelijke organisaties. 

Volgens SBF is het van groot belang dat organisaties die zich willen inzetten voor de oplossing van maatschappelijke en sociale problemen, of het nou om armoedebestrijding, natuurbescherming, kinderhulp of cultuur en sport gaat, hun werk op een normale manier kunnen uitvoeren. Daarvoor is het gebruik van bankrekeningen, voor bijvoorbeeld het ontvangen van donaties, voor het bestellen van hulpgoederen en medicijnen, essentieel. Vandaar het dringende beroep van SBF op ING om zo spoedig mogelijke op dit besluit terug te komen en zij roept andere partijen op hetzelfde te doen.

Margreet Plug, directeur Goede Doelen Nederland: “Wij zijn zeer teleurgesteld over dit besluit van ING. Te meer omdat op dit moment ook gesprekken lopen met onder meer de grootbanken, toezichthouder DNB en het ministerie van Financiën.”

Vorige maand, op 20 juli jongstleden, bracht de NOS het verhaal dat goede doelen veel geld hebben moeten betalen aan banken vanwege de negatieve rente. Dit geldt niet alleen voor goede doelen maar bijvoorbeeld ook voor andere maatschappelijke sectoren en particulieren. Goede doelen hebben er alles aan gedaan om de schade van de negatieve rente te beperken en gaan heel zorgvuldig om met het gedoneerde geld. Het opbouwen van een tegoed is gebruikelijk en nodig om langjarige projecten of onderzoek te kunnen financieren of om snel hulp te kunnen bieden bij een ramp.

De reactie van Margreet Plug hierop was duidelijk: “Al met al is er veel geld door goede doelen aan banken betaald vanwege de negatieve rente. Geld dat eigenlijk naar het werk van de goede doelen had moeten gaan. Maar zij hebben er alles aan gedaan de schade te beperken. Door met de eigen bank tot afspraken te komen waardoor de pijn verzacht werd. Of door het spreiden van tegoeden over meerdere banken. Dat bleek lastig. Een nieuwe bankrekening openen is door strengere regels voor banken tegenwoordig niet makkelijk. Bovendien zien banken dan graag álle bankzaken ondergebracht.”

Goede doelen gaan heel zorgvuldig om met het geld dat zij ontvangen van donateurs. Er zit vaak enige tijd tussen het binnenkomen van geld en de besteding ervan zoals bij langjarige projecten of onderzoek waarvoor een gedegen financiële planning en opneembare tegoeden nodig zijn. Zo zijn er hulporganisaties die grote bedragen direct beschikbaar moeten hebben om snel hulp te kunnen bieden bij rampen. Ook zijn er organisaties actief op het gebied van cultuur en natuur behoud die bedragen direct beschikbaar moeten hebben om aankopen te kunnen doen. Het is daarom niet ongebruikelijk dat goede doelen daarvoor een opneembaar tegoed opbouwen.

Het standpunt van ING

ING Nederland rekent de kosten voor het uitvoeren van klantonderzoek in het kader van wet- en regelgeving gedeeltelijk door aan zakelijke klanten. Vanaf 1 september a.s. zal ING het tarief dat verenigingen en stichtingen hiervoor betalen wijzigen van 3 euro naar 7,50 euro. Dit is in lijn met het tarief van andere complexe rechtsvormen, zoals BV’s en kerkgenootschappen. In verband met de benodigde capaciteit voor zorgvuldig klantonderzoek, kunnen nieuwe verenigingen en stichtingen vanaf vandaag tijdelijk geen bankrekening aanvragen. Naar verwachting kunnen verenigingen en stichtingen in het eerste kwartaal van 2023 wel weer klant worden bij ING.

Integere financiële dienstverlening is een topprioriteit bij ING. Op grond van de Wet financieel toezicht (Wft) en de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) moet ING in het kader van ‘know-your-customer’ (KYC) bij al haar klanten regelmatig onderzoek uitvoeren om financieel-economische criminaliteit tegen te gaan. De inspanningen om klanten te onderzoeken en transacties te monitoren zijn de laatste jaren steeds intensiever geworden. Dit komt deels door wet- en regelgeving, maar ook omdat criminelen steeds inventiever worden als het gaat om financieel-economische criminaliteit. ING zet daarom meer medewerkers en middelen in voor zorgvuldig klantonderzoek dan voorheen. Dit leidt voor de bank tot hogere kosten.

Sinds 1 april 2022 rekent ING al een deel van de kosten voor klantonderzoek door aan zakelijke klanten. De hoogte van dit tarief is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder de rechtsvorm van een klant. Deze bepaalt voor een belangrijk deel de complexiteit en dus de mate van klantonderzoek. In de praktijk blijkt dat zorgvuldig onderzoek naar verenigingen en stichtingen gemiddeld genomen extra inspanningen vraagt van KYC-specialisten, bijvoorbeeld door onduidelijkheid over de activiteiten, bestuurswisselingen en het vaststellen van de uiteindelijke belanghebbenden.

Bron: Goede Doelen Nederland en ING

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *