Opvallend is dat veel respondenten al proactief bezig zijn met het verduurzamen van hun werkplek. Men print minder, kiest voor duurzaam woon-werkverkeer en laat apparaten automatisch in slaapstand gaan. Ook afval scheiden en het verminderen van wegwerpplastic zijn populaire acties.
De ambitie voor een nóg groenere werkplek in 2025 is duidelijk aanwezig. Respondenten willen onder andere hun woon-werkverkeer verder verduurzamen, energiebesparende maatregelen nemen en zich richten op afvalvermindering en -beheer.
Meer dan een derde (37%) van de respondenten vindt het essentieel dat hun werkgever de komende vijf jaar meer prioriteit geeft aan duurzaamheid. Werknemers hechten belang aan een duurzame werkgever en verwachten dat dit thema de komende jaren centraal staat. Concrete acties die men graag ziet, zijn energiebesparende maatregelen, duurzame inkoop, het gebruik van hernieuwbare energiebronnen en duurzame mobiliteitsplannen.
De duurzame initiatieven van werkgevers blijken een positief effect te hebben op de werktevredenheid. Dit is een belangrijk signaal voor werkgevers, die duurzaamheid steeds meer als een investering in hun personeel moeten zien.
Het onderzoek van BeFrank onderstreept dat duurzaamheid een onmisbaar element is geworden in het leven van de Nederlandse werknemer. Zowel individueel als collectief streeft men naar een groenere werkplek. Werkgevers die hierin meegaan, dragen niet alleen bij aan een beter milieu, maar investeren ook in de motivatie en tevredenheid van hun personeel.