Digitale informatiechaos
Niet alleen als individu maar ook organisaties ‘verdrinken’ steeds vaker in hun informatie. In een RTL bericht spreek men over de ‘informatiechaos’ bij Financiën en Belastingdienst. Informatie wordt versnipperd bewaard, het overzicht ontbreekt en er wordt niet voldaan aan de regels van de archiefwet. Onze overheid lijkt verdwaald te zijn in een digitaal doolhof dat zij zelf de afgelopen decennia heeft gebouwd. Zoals eerder gezegd, elke organisatie die verstoken blijft van (de juiste) informatie zal op den duur vanzelf ophouden te bestaan. Vroeger begreep iedere bestuurder en manager de informatie-organisatie, omdat die zo zichtbaar en tastbaar was. Ik zie helaas op vele plaatsen bestuurders en managers zitten die het aan de ‘minimale digitale vaardigheden’ ontbreekt om inzicht of gevoel te hebben bij en over hun eigen informatie-organisatie. Ik sprak hier eerder over; op zich is dat geen probleem zolang je in je team maar de mensen opneemt die die digitale vaardigheden wel hebben. En dat gebeurt niet of veel te weinig. Daardoor is de laatste jaren door veel niet digitaal onderlegde besturen en managementteams, een steeds grotere informatiechaos bij hun organisaties ontstaan.
Kees Verhoeven schreef onlangs “Inmiddels is het vertrouwen in de politiek historisch laag en gaapt er een diepe kloof tussen burger en overheid. Onze overheid zal zich de komende tijd van zijn beste kant moeten laten zien. De nadruk moet daarbij verschuiven van beeldvorming naar bestuursverantwoordelijkheid, van de buitenkant naar de binnenkant, van grote uitspraken naar goede uitvoering, van nieuw beleid naar beter beheer en van vertrouwelijkheid naar betrouwbaarheid. . . . Om het vertrouwen ter herwinnen, zal het kabinet dossierkennis en datagrip moeten etaleren. Met andere woorden: het op orde brengen van de informatiehuishouding is een topprioriteit”
Terecht strenge woorden over onze overheid waar te veel digitaal niet vaardige bestuurders helaas een enorme digitale chaos hebben laten ontstaan. Vanuit i-mentor, een groep senior ICT executives, wordt deze boodschap al sinds 2019 met verve uitgedragen. Met het IT-deltaplan van Daan Rijsenbrij, zoals hier beschreven in i-bestuur, kunnen we onze overheid helpen de informatiehuishouding weer op de rails te zetten. Helpen vanuit een groep externe deskundigen die geen commerciële belangen (meer) hebben om ‘de overheid te helpen’. Die na een intensieve C-level informatieloopbaan in het bedrijfsleven nu nog tijd en interesse hebben om als betrokken burger hun overheid te helpen uit die informatiechaos te komen. De helpende hand uitreiken zonder commercieel belang. En dus niet als adviesorganisatie gericht op rapporten schrijven, of uurtje factuurtje sturen of duur betaalde ICT-managers willen leveren.
Afgelopen half jaar zijn verschillende WOO-verzoeken ingediend bij departementen en organisaties waar de informatiechaos het grootst is. Financiën en belastingdienst, UWV en politie. Met de vraag: kunt u uw beleid tonen om uit de ‘niet meer te ontkennen informatiechaos‘ te komen. Wat blijkt, ijverige ambtenaren en strenge juristen hebben tot op heden deze documenten niet binnen hun organisatie kunnen vinden . . . Op onze i-mentor website doet Daan Rijsenbrij hier – met als eerste het UWV – verslag van. De openbare discussie vindt u op LinkedIn.
Helaas moeten we concluderen dat onze overheid kennelijk zelf nog niet de weg uit haar eigen doolhof heeft weten te benoemen, te beschrijven en in een actieplan om te zetten. De uitgestoken hand van i-mentor is tot op heden vriendelijk maar resoluut afgeslagen. “Wij kunnen het zelf wel oplossen”, is steeds weer de boodschap van de bestuurders. Hoe lang nog kunnen die bestuurders aan de intussen lagere ICT-wal dat nog volhouden? Voordat hun schip echt zinkt of op het strand vastloopt . . . ?