Eerder dit jaar is Delta Lloyd van start gegaan met een strategische heroriëntatie. Trends die de verzekeringssector op de lange termijn kunnen beïnvloeden, zoals klantvoorkeuren, veranderende regelgeving, ontwikkelingen op het gebied van distributie, concurrentie, veranderende demografische factoren en technologie bieden voor Delta Lloyd zowel uitdagingen als kansen.
Delta Lloyd moet zich op deze nieuwe realiteit voorbereiden. Daarom, wil de verzekeraar een beter inzicht krijgen in wat er leeft bij haar 4,1 miljoen klanten en welke behoefte zij hebben. Samen met business partners gaan zij hun klanten proactief benaderen, zodat de verzekeraar relevante producten en diensten kan aanbieden. De front-officeprocessen gaan verbeterd worden en de infrastructuur wordt opengesteld voor partners in de distributieketen. De sterke vermogenspositie die het bedrijfsmodel ondersteunt zal een solide rendement opleveren, aldus Delta Lloyd.
Hans van der Noordaa, bestuursvoorzitter Delta Lloyd: “In de eerste helft van 2015 hebben zowel het segment Leven als het segment Schade een sterk commercieel resultaat neergezet en hebben we de niet-kernactiviteiten in België verkocht. Onze vermogenspositie en de beheersing van risico’s en rendement blijven een topprioriteit. De wettelijke (IGD) solvabiliteit is negatief beïnvloed door de rente- en spreadbewegingen in het afgelopen kwartaal. Gezien het feit dat wij ons in een overgangsfase bevinden, is ons kapitaalbeheer steeds meer toegespitst op het nieuwe Solvency II-regime. Naast onze focus op kapitaalbeheer gaan we door met het leveren van de beste service aan onze klanten en blijven we onze kosten verlagen. Verder liggen we op schema voor de presentatie van de strategische heroriëntatie in december.”
Klantbelang Dashboard
Delta Lloyd’s inzet voor klanten is opnieuw onderstreept door de goede score in het Klantbelang Dashboard van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Voor 2014 werd een score behaald van 3,5 (op een schaal van 5), boven het sectorgemiddelde van 3,4. Sinds de invoering (2010) van dit Dashboard heeft Delta Lloyd vanaf 2011 altijd beter gescoord dan de AFM-benchmark. De totaalscore over 2014 lag iets onder de 3,6 die in 2013 behaald werd, maar de gemiddelde scores waren in de hele markt iets lager. Op twee terreinen – ‘nazorg beleggingsverzekeringen’ en ‘klantcontact’ – lag de Delta Lloyd score ruim boven het marktgemiddelde. Op andere terreinen waren de scores in lijn met de markt, behalve voor ‘aflopende annuïteiten’, waar Delta Lloyd klanten beter moeten informeren.
Duurzaamheid
Delta Lloyd wil met haar kernactiviteiten een positieve duurzame impact realiseren, waarbij waarde wordt gecreëerd voor zowel de maatschappij als de verzekeraar. De Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen hebben in de eerste helft van 2015 een nieuwe duurzaamheidsstrategie vastgesteld en goedgekeurd. De strategie bestaat uit drie pijlers: verantwoord verzekeren, verantwoord beleggen en de Delta Lloyd Foundation. Er is een ESG Board ingesteld onder voorzitterschap van een lid van de Raad van Bestuur. De ESG Board beslist of zaken zoals milieu, sociale en governance (ESG) aspecten volledig moeten worden meegewogen in de beleggingsbeslissingen.
Delta Lloyd : strategische heroriëntatie
11 augustus 2015