De EU AI Act – De zoveelste kansloze online wet- en regelgeving vanuit de EU
Onlangs werd de EU AI Act aangenomen. De ongemakkelijke werkelijkheid is dat zoals veel wet- en regelgeving van de EU of vanuit de VS sinds 9/11 met als doel ‘het internet te reguleren’, de EU AI Act niet te handhaven is en niets anders dan de zoveelste papieren tijger. Ook deze wetgeving is alleen maar weer een extra boost voor de miljarden industrie van management consulting, accounting, belastingadviseurs, juristen en risk en compliance bedrijven is. Waarom kansloos? Omdat het internet en de cloud boven de EU niet te ‘reguleren’ is. Evenmin als dat wereldwijd het geval is trouwens.
Een praktisch voorbeeld: Ik gebruik meer dan 80+ AI powered non-corporate apps en die worden allemaal online ergens op de wereld in de cloud gehost en door virtuele AI gedreven bedrijven met virtuele teams wereldwijd ontwikkeld en onderhouden. En die tsunami van AI powered apps (ChatGPT- & Google AI powered) gaat gewoon door. Wat mensen op grote conferenties ook bespreken of wat de EU Commissie, het Europees parlement of nationale parlementen ook beslissen.
Slimme AI powered entrepreneurs kunnen hun AI business ook gewoon ‘offshoren’ in Luxemburg, Jersey, Zwitserland, Ierland of zoals een van mijn hosting companies naar nu blijkt in Delaware in de V.S.! En dat gebeurt al sinds 2001. Net als dat veel corporates en zwaar vermogende relaties dat voor ‘belastingoptimalisatie’ en met hun data al jarenlang doen. Waarom denkt u dat PayPal in Luxemburg zit?
Het zoveelste voorbeeld van kansloze online wet- en regelgeving vanuit de EU terwijl online de democratisering van AI door en voor virtuele AI gedreven bedrijven, non-profit organisaties en teams in ‘virtual tribes’ en andere online communities onverminderd voortraast. Dus kom uit uw online comfort zone en monitor wat er online allemaal echt gebeurt op het vrije Internet. Dit is namelijk de volgende fase in wat twee professoren van Stern Business School in 2001 in de Financial Times noemde: ‘The Death Of The Dinosaurs’. Waarin het internet de meteoriet voorstelde die grote, logge universele banken zou vernietigen (bron: mijn promotieonderzoek Bedrijfskunde & Knowledge Management (2001): ‘Transformation of Financial Services Companies. How To Map And Measure Customer Value Created With Relationship Capital’).
‘You Ain’t Seen Nothing Yet’.