Dina-Perla Portnaar
ProctorExam, expert op het gebied van flexibele SaaS-proctoringtechnologie, maakt tijdens COVID-19 meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn onder andere universiteiten, leveranciers van onderwijstechnologie / dienstverleners en een reeks oude en nieuwe klanten die de diensten van ProctorExam hebben gebruikt bij hun transitie naar een volledig digitale ervaring. Als alternatief op de Amerikaanse online proctoring leveranciers kiezen veel Europese klanten toch liever voor een Europese partij met het oog op GDPR, ongeacht waar ze gevestigd zijn.
Geen compromis sluiten tussen veiligheid en nauwkeurigheid staat gelijk aan integriteit bij toetsen op afstand en bij eLearning. De uitzonderlijke wijze van proctoring, namelijk een dubbele weergave door naast de webcam een tweede camera te gebruiken – bijvoorbeeld een smartphone of tablet – verhoogt de veiligheid en nauwkeurigheid. Traditionele proctoringdiensten krijgen alleen het vooraanzicht te zien en gebruiken invasieve technologie om staren te registreren. Natuurlijk bewegen mensen met hun ogen. Daarom is het beter om te begrijpen waar ze precies naar staren. Dit door een mobiele cameraopname ertegenover te maken.
De student wordt centraal gesteld. De diensten zijn gebruiksvriendelijk en evenwichtig als het gaat om inmenging in de persoonlijke levenssfeer. Er zijn configuraties zoals meer talen, met kant-en-klare sjablonen in het Nederlands, Frans, Italiaans, Chinees, Spaans en Engels. Tot slot zijn er opties voor white-labeling en branding.
Bring Your Own Proctor
De examens kunnen worden beoordeeld door menselijke proctors. ProctorExam heeft daarvoor betrouwbare en schaalbare samenwerkingsverbanden. Ook Bring Your Own Proctor (BYOP) is mogelijk. Eigen proctors en personeelsleden kunnen worden ingezet om het proces in de gaten te houden. ProctorExam biedt alle proctoringmodaliteiten aan als een one-stop-shop en maakt op afstand toetsen voor iedereen toegankelijk.
“Toen ik zes jaar geleden met het bedrijf begon, was ik gefrustreerd door mijn eigen situatie waarin ik moest reizen om examen te doen. Ook merkte ik dat mensen van over de hele wereld aan Harvard, MIT, Stanford, Yale enzovoort willen studeren. Er is een serieuze vraag naar examens op afstand afleggen en niet slechts één type, bijvoorbeeld summatieve examens. Bovendien willen studenten dezelfde accreditatie krijgen als de mensen die de examens fysiek in de klaslokalen van die instellingen afleggen. Veel van die vooraanstaande opleidingsinstituten bieden wel modules aan voor mensen in het buitenland, maar de examens en certificaten worden niet op dezelfde manier geaccrediteerd. De certificaten zijn niet echt om het zo maar te zeggen. Nu proctoring en robuuste eLearning-programma’s de afgelopen jaren veel gewoner zijn geworden, is dit allemaal nog sneller gaan veranderen. We konden het tempo waarin dit gebeurd is niet voorspellen. Zeker, die groei is ook het resultaat van de steeds veranderende leeromgeving, zoals het hoort, vooral in dit zeer traditionele domein,” zegt Daniel Haven.
Verandering in de manier van werken
Door COVID-19 heeft 94% van de organisaties de manier van werken veranderd, inclusief de strategie voor training en persoonlijke ontwikkeling. Geen enkel bedrijf is van plan om face-to-face opleidingen in 2021 uit te breiden. Ook zijn de meeste bedrijven slechts pas begonnen met virtueel leren. Mobiel wordt het belangrijkste platform. Bovendien voorspelt het World Economic Forum dat 40% van de expertise, in 2022 vervangen moet worden door nieuwe expertise. Tegelijkertijd laat Deloitte Insights zien dat medewerkers de mogelijkheid om te leren zien als een belangrijke reden om een baan aan te nemen. Ten slotte is met eLearning tot wel 60% minder werknemerstijd vereist dan bij face-to-face trainingen. Door reizen met CO2-uitstoot te vermijden, ondersteunt eLearning en toetsen op afstand organisaties bij de realisatie van hun milieudoelstellingen.
“Natuurlijk hebben we tijdens de piekmomenten van de pandemie een aantal uitdagingen gehad. Scholen kwamen bij ons terecht voor thuisexamens en om hun leerprogramma’s door te laten gaan. Toch hadden ze niet altijd de capaciteit om de nodige informatie en die enorme, plotselinge verandering in hun manier van werken te verwerken. Ze moesten beslissingen nemen, opschalen en meegaan met wat er allemaal moest gebeuren. Soms was de communicatie met studenten een beetje gecompromitteerd. We hadden weken waarin we tienduizenden examens moesten managen. We probeerden een rots in de branding te zijn. Dit domein was in theorie al wel bekend, maar in de praktijk nog behoorlijk traditioneel. Gelukkig is de dynamiek snel veranderd. Dit zorgt voor een vruchtbare bodem voor de toekomst. We zijn klaar voor de volgende fase van normalisatie,” zegt Daniel Haven.
GDPR-compliant voor iedereen
ProctorExam is GDPR-compliant voor iedereen, dus ook voor testpersonen buiten de Europese Unie. Hierdoor ervaren testpersonen een hoge mate van voorspelbaarheid, transparantie en autoriteit en wordt hun privacy beschermd. De Europese Unie maakt geen gebruik van bepaalde tools die in de VS bestaan. Daar is het mogelijk bijvoorbeeld om een database op te vragen, om de persoonlijke identiteit van testpersonen te controleren. Binnen de EU gebeurt dat niet. Bovendien wordt niet iedereen beschermd door de huidige privacywet- en regelgeving in de VS, inclusief buitenlandse testpersonen. Dit betekent dat thuisexamens en eLearning, georganiseerd door een Europees bedrijf, tot vandaag de dag de beste privacynormen en -cultuur bieden.
“We zitten in Europa, maar hebben wereldwijde aantrekkingskracht. Vanwege de privacynormen hopen we zeker dat coöperatieve verenigingen van onderwijs- en onderzoeksinstellingen bedrijven zoals ProctorExam zullen beschermen en waarderen. Ze kunnen ons vanzelfsprekend zien als een goed alternatief voor de in Amerika gevestigde tier one ‘usual suspect’ ondernemingen.” zegt Daniel Haven.