Kennisbank

AML - CDD - KYC Artificial Intelligence Basel Brexit ERM GDPR Governance - Behavioral Risk - Soft Controls Insurance MiFID Security 


Raad voor het Openbaar Bestuur: “De staat is gebonden aan het recht”

06 mei 2020
Kennisbank

Michel Klompmaker

Vorige maand in april 2020, is het rapport verschenen van de Raad voor het Openbaar Bestuur met als titel “Een sterkere rechtsstaat. Verbinden en beschermen in een pluriforme samenleving.” De aanleiding was de toegenomen bezorgdheid vanuit verschillende geledingen over de staat van de rechtsstaat. Enkele voorbeelden zijn de bezorgdheid rond de dienstverlening van de overheid aan haar burgers (Belastingdienst), de politieke bemoeienis met de rechtspraak en de invloed van de georganiseerde criminaliteit in de bovenwereld, onder andere bij advocaten en notarissen. Het rapport was voor ons aanleiding om een viertal vragen te stellen aan de Raad voor het Openbaar Bestuur en we zijn tevreden dat we de antwoorden mochten ontvangen, die we onverkort publiceren.  Lees meer…

Crelan veroordeeld door Hof van Beroep

04 mei 2020
Kennisbank

Crelan Bank is in 2013 ontstaan uit de fusie van Landbouwkrediet en Centea. Na deze fusie trachtte de directie van Crelan de handelsagentuurovereenkomsten van haar bankagenten te uniformiseren. Er werd daarbij getracht bankagenten te duwen in de richting van een nieuw commercieel beleid dat de directie van de bank uitstippelde. Belangrijk is dat het nieuwe beleid de onafhankelijkheid van de agenten op het vlak van krediet- en verzekeringsmakelarij probeert te ondergraven door hen te dwingen aan Crelan exclusiviteit te verlenen op vlak van kredieten en verzekeringen, wat uiteraard gevolgen heeft voor de consument. Elke noodzakelijke autonomie om hun krediet- en verzekeringscliënteel op de hun vertrouwde manier verder te kunnen bedienen, werd de agentschappen de facto onmogelijk gemaakt, gelet op de financiële penalisatie die Crelan hieraan verbond. Om dit beleid af te dwingen, werden agenten onder druk gezet door de kosten in sommige agentschappen substantieel te verhogen, commissies te reduceren of enkel nog uit te keren voor preferente producten (bijvoorbeeld complexe financiële producten zoals Notes). Het spreekt voor zich dat enkel de agentschappen die zich niet wensten te schikken naar het beleid werden geviseerd. Voormelde problematiek werd door een aantal agenten, na verwoede pogingen om in gesprek te gaan met de Crelan-directie, voorgelegd aan de ondernemingsrechtbank en later het Hof van Beroep te Antwerpen.  Lees meer…

Geert Vermeulen: “In de huidige omstandigheden lijken er volop mogelijkheden te ontstaan voor minder integere praktijken”

30 april 2020
Kennisbank

Vanuit de Vereniging van Compliance Officers, afgekort VCO, zijn onlangs een aantal vragen gesteld aan Geert Vermeulen over de rol van compliance in deze bijzondere Covid-19 tijd. Geert heeft de tijd genomen en de vragen zorgvuldig en uitgebreid beantwoord. De drie vragen als ook de antwoorden zijn voor elke compliance officer relevant, vandaar dat wij als Risk & Compliance Platform Europe ons gelukkig prijzen om het geheel nogmaals te mogen publiceren.  Lees meer…

Anton van Putten: “De overheid gedraagt zich als boven de wet gesteld”

29 april 2020
Kennisbank

Michel Klompmaker

Onlangs hadden we een gesprek met Prof. dr.ir. Anton van Putten over een toch wel precair onderwerp, namelijk de vraag of de Algemene wet bestuursrecht al dan als een verraad van de Nederlandse wetgever beschouwd mag en kan worden. Van Putten heeft enkele arresten en drie artikelen uit de Algemene wet bestuursrecht in detail onderzocht in hoeverre er mogelijk sprake is van verraad en / of misleiding door de wetgever. Van Putten stelt dat nagenoeg iedere burger die in de juridische arena treedt over een geschil met de overheid hij/ zij bij voorbaat kansloos is. Dit is hoogst opmerkelijk omdat de rechter geacht wordt de burger te beschermen tegen een onredelijke overheid, die zoals bekend kan beschikken over allerlei dwang- en machtsmiddelen. Vandaar ons initiatief om eens met Van Putten van gedachten te wisselen.    Lees meer…

Over empatisch gesproken…..

19 april 2020
Kennisbank

Michel Klompmaker

De Nederlandse minister van Financiën Wopke Hoekstra ( sommigen noemen hem wel gekscherend de blokkeerfries*) en in het kielzog daarvan de Nederlandse premier Mark Rutte hebben zich in Zuid-Europa niet populair gemaakt de afgelopen weken. Zij hebben zich niet zo empatisch uitgelaten over de zuidelijke landen, terwijl ze wel in hetzelfde eurobootje zitten. De excuses van het duo richting het zuiden konden nauwelijks serieus genomen worden, want qua houding en insteek is er niets veranderd onder het mom van de verdediging van de Nederlandse belangen. Daar kunnen de nodige vraagtekens bij gezet worden, of vindt u het normaal dat als een staat geld moet lenen op de kapitaalmarkt daar geen rente voor hoeft te betalen, maar geld toe krijgt? Lees meer…

SIRA (Systematische Integriteitsrisicoanalyse): De AFM houdt de vinger aan de pols

16 april 2020
Kennisbank

Na onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onder leiding van haar nieuwe voorzitter Laura van Geest (zie foto) bij 15 beleggingsinstellingen en -ondernemingen is gebleken dat deze hun processen verbeterd hebben om integriteitsrisico’s (zoals witwassen en terrorismefinanciering) te verkleinen. Na een wijziging in juli 2018 in de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) zijn beleggingsinstellingen en –ondernemingen verplicht om hun risico’s op witwassen en terrorismefinanciering vast te stellen en te beoordelen. Ook dienen zij te beschikken over procedures en maatregelen om de risico’s te beperken en effectief te beheersen. Uit het onderzoek blijkt dat het overgrote deel aangeeft dat zij de procedures hebben ingericht. Evenwel, bij 14 van de 15 onderzochte instellingen bleken het beleid en de systematische integriteitsrisicoanalyse (SIRA) in opzet nog niet volledig op orde. Na gesprekken met het bestuur en compliance medewerkers hebben deze financiële ondernemingen dit alsnog op orde gebracht.   Lees meer…

Photo: Amsterdam, 16 mei 2017. Hoogleraar strategisch leiderschap Bob de wit. foto: Marc Driessen

Gaan door gebrek aan digitalisering rechtbanken dicht?

14 april 2020
Kennisbank

Enkele weken geleden verschenen de berichten dat ook de rechtbanken sluiten vanwege de corona crisis. Alleen urgente zaken gaan nog door. Maar wie bepaalt eigenlijk wat urgent is? Terwijl scholen met alle macht proberen de ballen in de lucht te houden door massaal over te gaan op digitaal les te geven, lijkt het erop dat de tijd bij de rechterlijke macht heeft stil gestaan als het gaat om moderne ontwikkelingen op digitaal gebied, uitzonderingen daargelaten. Op 30 maart 2020 verscheen het eindrapport ‘Verkenning Toekomst Juridisch Dienstverlening; bouwstenen voor regulering’. In dit verband is het interessant te lezen wat er aan vooraf ging en welke rol prof. dr. Bob de Wit (zie foto) daarbij gespeeld heeft. Naast zijn aanstelling op Nyenrode geeft prof. De Wit veel presentaties over de digitale revolutie, en het rechtssysteem komt daar altijd slecht van af. Lees meer…

Lemonade daagt verzekeraars uit

10 april 2020
Kennisbank

Michel Klompmaker

De uit de USA afkomstige verzekeraar Lemonade betreedt vanaf deze maand de Nederlandse markt. Deze zogenaamde “disrupter” binnen de verzekeringsmarkt doet het nét even iets anders dan de traditionele verzekeraars. Deze nieuwe speler reserveert namelijk simpelweg een vast bedrag voor kosten en winst. De rest van het premiegeld gaat naar de uitbetaling van claims en wat er dan vervolgens nadien overblijft wordt gedoneerd aan goede doelen die de polishouders kiezen. Niet voor niets is het bedrijf de enige verzekeraar in de Benelux met een internationaal B-Corp label. Het bedrijf wordt gedreven door sociale impact en baseert haar modellen op gedragseconomie en kunstmatige intelligentie. We spraken er onlangs over met Daniel Schreiber – CEO van Lemonade, waarvan het Europese hoofdkantoor in Amsterdam staat.  
Lees meer…

Het licht van “risicomanagement” is gedoofd

03 april 2020
Kennisbank

Jack Kruf

De wereld van risicomanagement is een bijzondere wereld. Er zijn vele methoden en technieken, softwareprogramma’s, maatstaven, surveys en vooral experts. Het is een ware cloud die boven ons hangt, van concepten, vermeende onzekerheden, onbekendheden, krachten die wij niet kennen, zwarte zwanen, soms ook witte zwanen, van gevaren die als gieren lijken te cirkelen. Soms heb ik het gevoel in een wereld rond te lopen van talismannen, doemdenkers, toekomstvoorspellers, waarzegsters en waarzegster, bezweerders, demagogen, priesters, druïden en predikers die praten over een mogelijke toekomst. De demagogie van onzekerheid is de kaart die wordt gespeeld. Het is business. Jawel. Sterker wereldwijd gaat het grote geld hierin om. Tenminste tot nu toe. Is de kaart van ‘onzekerheid’ in dit bouwwerk wel de juiste? Met COVID-19 gaat alles veranderen en rollen wij vanzelf de kant op van de kennis die we hebben, van top-crisismanagement met geijkte inzichten en methoden, van denken in systemen en ketens, van evenwicht, van het belang van diversiteit, van resilience in haar brede omvatting. Wel zullen wij op zoek moeten om dit echt te vinden, te ontdekken, te cureren en te borgen in onze bestuurlijke systemen. 
Lees meer…

Loopt de gemeente Amsterdam een groot bestuurlijk risico?

01 april 2020
Kennisbank

Michel Klompmaker

De gemeente Amsterdam heeft een nieuwe methodiek ontwikkeld voor het bepalen van de erfpacht. Ruim driekwart van alle grond binnen de gemeentegrenzen valt onder de erfpacht. De nieuwe rekenmethode is niet met gejuich ontvangen door veel woningeigenaren in Amsterdam. Velen vragen zich af wat nu de betekenis is van de koop van een huis op erfpachtgrond. De reacties zijn heftig te noemen en er zijn door vele experts schriftelijke vragen gesteld aan de gemeente. De antwoorden hierop van de gemeente zorgden niet voor minder onrust, integendeel. De gemeente wordt er ook van beschuldigd een geheim model te hanteren. Eind april 2020 zal er een officiële klacht van tientallen pagina’s met stevige onderbouwing worden ingediend  bij de Europese Commissie in Brussel. De indieners verwijten de gemeente misbruik van marktmacht, schending van het gelijkheidsbeginsel, het zorgvuldigheidsbeginsel en een gebrek aan transparantie. Onnodig te vermelden dat de gemeente Amsterdam hiermee een bestuurlijk risico loopt. We spraken hierover met Peter de Reus, een van de indieners en zelf ook huiseigenaar in Amsterdam.

Lees meer…