CSRD voor accountants

Inleiding

Met de komst van de CSRD zijn steeds meer bedrijven verplicht te rapporteren over duurzaamheid. Hier komt, zeker voor accountants, heel veel bij kijken. Een van de meest directe gevolgen van de CSRD voor accountants is de noodzaak om zich aan te passen aan de nieuwe rapportage-eisen

Ook als een onderneming niet verplicht is de CSRD in te voeren, krijgt je te maken met de gevolgen van de CSRD. CSRD-plichtige bedrijven moeten verantwoording afleggen voor de hele keten, denk aan informatieverzoeken over bijvoorbeeld de inkoop van materialen, mensenrechten en CO2-uitstoot. En deze gegevens moet de accountant analyseren en controleren.
De controle en analyse van duurzaamheidsgegevens zullen een integraal onderdeel worden van de werkzaamheden van de accountant. Ook kleinere (Mkb)-bedrijven in de waardeketen van grotere organisaties zullen verzoeken ontvangen om duurzaamheidsgegevens te verstrekken. Er kan geëist worden om deze informatie gevalideerd door een accountant te laten opleveren. Dit betekent dat accountants de vaardigheden moeten ontwikkelen om deze duurzaamheidsgegevens te verzamelen, analyseren en valideren, zodat zij met een onderbouwd verhaal de accountantsverklaring kunnen afgeven.

Inhoud en resultaat

Na deze cursus heb je  de vaardigheden om de duurzaamheidsgegevens te verzamelen, analyseren en valideren, zodat je met een onderbouwd verhaal de accountantsverklaring kunnen afgeven. Daarnaast leer je hoe de verplichting om kan zetten in een employer branding instrument

Doelgroep

Accountants en financieel professionals die betrokken zijn bij de naleving van de CSRD of assurance van duurzaamheidsrapportages

Programma

Ochtenddeel: Patrick Snijders

  • Hoe bepaal je wat ‘material topics’ zijn waarover je moet rapporteren
  • De ‘gap-analyse’ over CSRD data: welke haal uit je eigen systemen kan halen en welke data moet  je extern moet halen of op een andere manier intern moet ophalen.

Lunch

Middagdeel: Han Mesters

  1. BUY-in van CSRD-rapportage door het niet primair te zien als last/extra kosten maar als en employer branding instrument in een tijd van structurele tekorten aan mensen
  2. Maak gebruik van jaarverslagen van beursgenoteerde bedrijven als bron van inspiratie voor het in kaart brengen material topics en de ‘weging’ hiervan in de materialiteits analyse
  3. Niet-financiële rapportage wordt belangrijker dan klassieke financiële rapportage. Wat betekent dat voor de bedrijfsstrategie? Hoe kan een materialisteitsmatrix worden gebruikt voor het aanscherpen/aanpassen van de bedrijfsstrategie?

 

Datum:26-11-2024
Tijd:09:30 - 16:45
Dagen:1 day
Locatie:Utrecht
Price€ 795,-

Deze cursus liever met jouw eigen team en op maat bij jou op kantoor? Dat kan! De voordelen van incompany op een rij:

  • De training is altijd maatwerk
  • Je bereikt als team hetzelfde niveau
  • Voorafgaand een vrijblijvend intakegesprek met de trainer(s)
  • Bedrijfsspecifieke situaties worden betrokken
  • Je bepaalt de data van de training

Daniëlle Weisz
Adjunct-uitgever Data & Privacy, Berghauser Pont Academy. Je kan contact opnemen met Daniëlle Weisz via danielle.weisz@berghauserpont.nl

Docenten


Patrick Snijders

Han Mesters Sector banker Zakelijke dienstverlening

Han Mesters is sector banker Zakelijke dienstverlening. Deze sector is heel divers en omvat onder meer accountancy, advocatuur, consultancy, notariaat, uitzenders, schoonmaakbedrijven en beveiligingsbedrijven. Han is al meer dan 17 jaar werkzaam in banen die als aandachtsgebied de sector zakelijke dienstverlening hebben. In mei 2000 begon Han als analist voor de sector Business Services bij ABN AMRO Asset Management. Medio 2007 startte hij in zijn huidige functie. Han geeft regelmatig presentaties over trends in de sector en is een actieve gebruiker van social media. Hij heeft een aantal rapporten geschreven over human capital omdat dat onderwerp het bindende element is. Han is bedrijfskundige en economisch historicus.