Michel Klompmaker
Zoals bekend is enkele dagen voor Kerst aan het grote Nederlandse warenhuis V&D uitstel van betaling verleend. Ondertussen is besloten door de bewindvoerders dat het warenhuis nog (minimaal) twee maanden openblijft. De juridische invulling van de huidige toestand doet de nodige vragen oproepen, zeker bij de consumenten die volledig te goeder trouw cadeaubonnen aangeschaft hebben voor de feestdagen…Speciaal voor hen: Waar zijn de principes van redelijkheid en billijkheid?
Dat leveranciers een betalingsrisico lopen sinds de vorige perikelen rond het warenhuis mag bekend worden verondersteld. Zij hadden zich daar eventueel tegen kunnen verzekeren. Dat is niet het geval voor de doorsnee consument die een mooie V&D cadeaukaart kocht en de overeengekomen tegenprestatie van V&D in de vorm van levering van goederen daar tegenover mocht zien. En wat gebeurt er met goedkeuring van de bewindvoerders? De ontvanger met een cadeaukaart, met daarop de veelzeggende tekst : “Zoek het zelf maar uit” mag het inderdaad zelf uitzoeken en staat met lege handen. In totaal gaat het om een bedrag van ruim 9 miljoen euro. Hoe wrang kan het zijn, het warenhuis wil de komende twee maanden nog zoveel mogelijk ( grotendeels niet-betaalde) spullen verkopen met het oog op een mogelijke doorstart en betaling van het honorarium van de bewindvoerders en de salarissen van het personeel de komende twee maanden en extra geld voor de bewaking met het oog op mogelijk kwaadwillige houders van cadeaukaarten die verhaal zouden kunnen gaan halen…
Zowel de kopers als de ontvangers zijn (of wellicht is waren hier beter op zijn plaats) klanten van V&D en die voelen zich terecht in de kou staan. Laten we even een rekensommetje maken, ruim 9 miljoen uitstaande cadeaukaarten, stel met gemiddeld 20 euro per kaart, dan komen we op circa 450.000 klanten aan de koperskant, dan nog de ontvangers… dat waren in ieder geval trouwe klanten van V&D. De vraag is natuurlijk in hoeverre deze klanten zich nog geroepen voelen om vrolijk de portemonnee te trekken in voornoemd warenhuis. Zouden de bewindvoerders dan niet kunnen begrijpen dat deze grote groep consumenten eendachtig de eigen slogan van V&D onder deze omstandigheden de bal terugkaatst en hardop zegt:” V&D, zoek het zelf maar uit!”
Over integriteit gesproken, wel klant met een hoofdletter benaderen (zie foto), alsof deze belangrijk is om daarna hem/haar vervolgens in de kou te laten staan. Kortom, een echte gotspe.
Het schandaal cadeaukaarten van V&D
28 december 2015