ACM bevoegd om onderzoek te doen naar naleving Digital Markets Act

11 maart 2025

Vanaf vandaag heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) bevoegdheden om onderzoek te doen naar de naleving van de Digital Markets Act (DMA). Deze wet moet zorgen voor meer kansen voor digitale bedrijven die afhankelijk zijn van de grote digitale platforms en die willen concurreren met deze platforms. De regels van de DMA gelden voor een aantal specifiek aangewezen digitale platform aanbieders. Dat zijn de zogenoemde poortwachters, zoals Apple (o.a. voor haar dienst Appstore), Booking (Booking.com), Google (o.a. Google Search, YouTube), Meta (o.a. Facebook, WhatsApp) en Microsoft (o.a. voor Windows PC OS).


De DMA geldt al sinds mei 2023 in Europa. De Europese Commissie heeft de exclusieve bevoegdheid om de DMA te handhaven. Nationale mededingingsautoriteiten, waaronder de ACM, kunnen in eigen land onderzoek doen en de Europese Commissie hierbij ondersteunen. Nu de Eerste Kamer heeft ingestemd met de Nederlandse implementatiewet, heeft de ACM per 10 maart 2025 officieel de bevoegdheid om onderzoekshandelingen uit te voeren naar meldingen over het niet-naleven van de DMA.

ACM-bestuurslid Martijn Snoep: “Dankzij de DMA hebben bedrijven meer groeikansen en worden consumenten beter beschermd in de digitale wereld. Nu wij de bevoegdheid hebben om onderzoek te doen, kunnen we effectiever samenwerken met de Europese Commissie aan kansen voor Nederlandse bedrijven in de digitale economie. We roepen bedrijven op om problemen met toegang tot de digitale platforms van poortwachters te delen met de ACM.”

DMA: concurrentie op Europese digitale markten bevorderen

De DMA bevat verplichtingen voor grote aanbieders van online platformdiensten. Deze regels zijn bedoeld om concurrentie op de Europese digitale markten te bevorderen. De Europese Commissie heeft aangewezen welke online bedrijven aan de DMA-regels moeten voldoen, dit zijn er op dit moment zeven: Alphabet (Google), Apple, Amazon, Booking, Bytedance, Meta en Microsoft. Poortwachters moeten zich aan de regels uit de DMA houden, omdat ze een grote rol spelen op digitale markten.

Voorbeelden van wat poortwachters moeten doen:

  • Eerlijke voorwaarden bieden aan bedrijven wanneer zij apps in de appstore aanbieden.
  • Bedrijven op aanvraag gratis toegang geven tot hun eigen data (ook klantgegevens).
  • Bedrijven toegang geven tot gegevens over hoe goed hun advertenties het doen op het platform.

Zorgen dat bijvoorbeeld apps en betaaldiensten van bedrijven kunnen aansluiten op en samenwerken (interoperabel zijn) met het besturingssysteem en de hardware van de poortwachter.

Samenwerking met de Europese Commissie

De ACM werkt intensief samen met de Europese Commissie aan het toezicht op de DMA, bijvoorbeeld via DMA Joint Investigative Teams. Dat zijn teams die bestaan uit medewerkers van de ACM en de Europese Commissie.

De ACM heeft al meerdere signalen ontvangen van mogelijke overtredingen van de DMA. Dankzij de officiële onderzoeksbevoegdheid kan de ACM vanaf nu dus ook onderzoek doen naar deze meldingen.

Bron: Autoriteit Consument & Markt

 

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *