Om de functie van de functionaris voor gegevensbescherming (FG) te versterken en de kwaliteit te waarborgen, wordt gewerkt aan een kwaliteitsregister dat door en voor FG’s wordt opgezet. Het streven is om in de loop van 2025 het Nederlands Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming (NRFG) daadwerkelijk te lanceren.
De rol van de functionaris voor gegevensbescherming
Sinds de invoering van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) op 25 mei 2018 binnen de Europese Unie, wordt deze wetgeving door veel organisaties als complex ervaren. Dit leidt soms tot handelingsverlegenheid. Staatssecretaris voor Rechtsbescherming Struycken onderstreepte tijdens de viering van 15 jaar Handvest van de grondrechten van de Europese Unie bij de Autoriteit Persoonsgegevens het belang van een sterke positie van de FG. De FG speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van organisaties en overheden in het naleven van de AVG en het bevorderen van een zorgvuldige omgang met persoonsgegevens.
Volgens de AVG en richtlijn 2016/680 zijn bepaalde organisaties, zoals overheidsinstanties, verplicht een FG aan te stellen. Deze functionaris houdt toezicht op de naleving van wet- en regelgeving rondom privacy en gegevensverwerking binnen de organisatie. Hoewel de rol wettelijk is vastgelegd, bestaat er momenteel geen verplichte kwaliteitsstandaard waaraan een FG moet voldoen. Hierdoor kunnen verschillen in deskundigheid ontstaan. Het nieuwe kwaliteitsregister moet hier verandering in brengen door minimale kwaliteitseisen te stellen aan FG’s.
Het Nederlands Register voor Functionarissen voor Gegevensbescherming (NRFG)
In 2023 heeft het Centrum voor Informatiebeveiliging en Privacybescherming (CIP), in opdracht van het ministerie van Justitie en Veiligheid, onderzoek gedaan naar manieren om de positie van de FG te verbeteren. Uit gesprekken met experts uit de publieke en private sector bleek dat een kwaliteitsregister, het NRFG, een belangrijke bijdrage kan leveren aan de professionalisering van het vakgebied.
Het NRFG biedt meerdere voordelen:
- Kwaliteitsborging: FG’s moeten aan vastgestelde eisen voldoen, wat bijdraagt aan een consistent hoog niveau van deskundigheid.
- Erkenning en professionalisering: Het register maakt de rol van de FG beter zichtbaar en erkend binnen organisaties.
- Sterkere positie: Een register draagt bij aan een betere vertegenwoordiging en ondersteuning van FG’s in hun werkzaamheden.
Het NRFG is een initiatief van en voor de beroepsgroep zelf en inschrijving is vrijwillig. Het ministerie van Justitie en Veiligheid ondersteunt dit initiatief om de kwaliteit en effectiviteit van FG’s te waarborgen. De oprichting van het register staat gepland voor 2025.