Zó pakken we ondermijning aan

13 december 2024

De Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (OZHZ) zet steeds vaker data in om bedrijven met verdachte activiteiten op te sporen. Door slimme koppelingen tussen databronnen en gerichte controles brengt OZHZ risico’s aan het licht die anders onopgemerkt zouden blijven. Van illegale opslag van gevaarlijke stoffen tot misstanden in de horeca, de dienst werkt nauw samen met gemeenten, politie en andere instanties om signalen van ondermijning te herkennen en actie te ondernemen. Dit artikel geeft een inkijkje in de werkwijze van inspecteurs Hans en Kevin en de opvallende resultaten van het afgelopen jaar.

Data gebruiken om bedrijven op te sporen

‘Bedrijven die met verdachte zaken bezig zijn, blijven graag onder de radar. We doen inventarisaties bij bedrijven in de regio. Zijn er bedrijven waar we zicht op moeten hebben? We maken steeds meer gebruik van data. Zo leggen we verschillende systemen met data naast elkaar en kunnen we bedrijven op die manier beter tegen het licht houden. Als uit deze administratieve controle iets opvalt, signaleren wij dat aan gemeenten. En kunnen we samen actie ondernemen. Dat is heel waardevol’, legt Hans uit.

Wat is dit jaar opgevallen?

Onze inspecteurs zijn alert op het herkennen van signalen. ‘Zo controleerden we een motorzaak, waar we vaten met onder andere aceton en isopropyl tegenkwamen. Dat is niet gebruikelijk, vertelt Kevin. En een gevaar voor het milieu. Dus dan gaan er bellen rinkelen. Dit jaar is er ook een drugslab opgerold in de regio. Dat is tijdens een ondermijningscontrole door een collega ontdekt. De bodem is daar verontreinigd door chemicaliën, dus dat moet worden schoongemaakt. Daar zijn we – samen met de politie en de gemeente – nauw bij betrokken.’

En wat komen we nog meer tegen?

‘In de horeca komen we ook regelmatig situaties tegen die niet kloppen’, vervolgt Kevin. ‘Denk aan mensen die illegaal aan het werk zijn, arbeidsuitbuiting of mensen die in een bedrijfspand overnachten. Dat is niet alleen in strijd met de bestemming van het pand, maar ook gevaarlijk als er brand uitbreekt. De sociale dienst, gemeente en het UWV zijn hierbij betrokken. In de horeca heeft voedsel niet altijd de juiste temperatuur, wat een gevaar voor de volksgezondheid kan zijn. Dat wordt aan de NVWA gemeld. We hebben een signaleringsfunctie. Wij herkennen signalen en weten exact welke vragen we moeten stellen. Zo kom je erachter of het verhaal van een ondernemer klopt.’

Signalen van ondermijning herkennen

‘Collega’s krijgen regelmatig trainingen op het gebied van ondermijning. Het doel? Om signalen van ondermijning te herkennen én hier bewust mee bezig te zijn. Maar ook ontwikkelingen op de voet te volgen. Niet alleen belangrijk voor onze toezichthouders en inspecteurs, maar ook voor vergunningverleners en juristen bijvoorbeeld. Daarnaast geven een aantal van onze collega’s gastcolleges bij scholen om daar iets te vertellen over ondermijning. Goed om onze kennis te delen en bewustwording te creëren’, vertelt Hans.

Hoeveel controles voerden we dit jaar uit?

Hans vertelt: ‘we voerden dit jaar zo’n 40 integrale controles uit’. ‘Per situatie wegen we af of de rol van OZHZ van toegevoegde waarde is’, vult Kevin aan. ‘Sowieso als er een milieubelastende activiteit plaatsvindt. Denk aan vaten met zoutzuur die in een loods worden opgeslagen. Dat vormt een gevaar voor de bodemkwaliteit en het milieu. Soms krijgen we vanuit het landelijk meldpunt afvalstoffen een melding. Of kloppen er zaken vanuit de KVK niet. Dáár gaan we op af. Die controles doen we natuurlijk niet alleen, maar samen met andere partijen. Naast de politie en gemeente, ook met het Regionaal Operationeel Bestuurlijk team (ROBT), de douane en andere relevante toezichthoudende instanties.’

Bron: Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *