Bedrijven scherpen klimaatdoelstellingen in rap tempo aan

18 september 2024

Uit een nieuwe studie van Climate Impact Partners blijkt dat ’s werelds grootste bedrijven steeds vaker ambitieuze klimaatdoelen stellen, ondanks toenemende uitdagingen zoals politieke tegenreacties op ESG-beleid (Environmental, Social, Governance) en verscherpte controles op greenwashing. 

Voor het onderzoek analyseerde Climate Impact Partners de klimaatverplichtingen van de Fortune Global 500, de grootste 500 bedrijven wereldwijd op basis van omzet. Daarbij werden diverse bronnen onderzocht, zoals bedrijfswebsites, persberichten en jaarverslagen.

Een opvallende conclusie uit de studie is de versnelling in het aantal bedrijven dat zich committeert aan netto-nul doelstellingen. Inmiddels heeft 45% van de bedrijven een netto-nul doel gesteld, een stijging van 6 procentpunten ten opzichte van de 39% in 2023. Dit markeert een opmerkelijke groei vergeleken met 2020, toen slechts 8% van de bedrijven dergelijke doelen had.

Ondanks deze toename merkt Climate Impact Partners op dat bedrijven minder open communiceren over hun vooruitgang. Dit komt onder meer door de toenemende druk van toezichthouders en de groeiende politieke polarisatie rondom ESG-onderwerpen. Sommige bedrijven vermelden bijvoorbeeld hun CO2-neutraliteit niet meer in duurzaamheidsrapporten, wat mogelijk een reactie is op strengere regelgeving, zoals de EU’s voorgestelde Green Claims Directive. Deze wetgeving zou valse CO2-neutrale claims op consumentenproducten verbieden.

Het rapport wijst op een aanzienlijke toename in “belangrijke klimaatdoelstellingen”, zoals het bereiken van CO2-neutraliteit tegen 2050. Met name in Noord-Amerika zien we een sterke stijging, ondanks de anti-ESG beweging in de VS. Zo heeft nu 79% van de Noord-Amerikaanse bedrijven een significante klimaatdoelstelling, een stijging van 6 procentpunten ten opzichte van vorig jaar. Aziatische bedrijven blijven wat achter met 46%, terwijl Europese bedrijven met 95% nog steeds de koplopers zijn.

Daarnaast werd het gebruik van carbon credits in klimaatstrategieën onderzocht. Carbon credits zijn verhandelbare certificaten die bedrijven in staat stellen hun CO2-uitstoot te compenseren door te investeren in milieuprojecten. Uit het onderzoek blijkt dat 42% van de bedrijven van plan is om carbon credits te gebruiken om hun doelstellingen te halen, een lichte stijging ten opzichte van 40% vorig jaar. Slechts 2% van de bedrijven gaf expliciet aan geen gebruik te willen maken van carbon credits.

Sheri Hickok, CEO van Climate Impact Partners, benadrukt dat de grootste bedrijven zich bewust zijn van de noodzaak om klimaatverandering aan te pakken, ondanks economische tegenwind en de weerstand tegen ESG-beleid. Het is van cruciaal belang dat bedrijven nu in actie komen door ambitieuzere doelen te stellen en gebruik te maken van essentiële instrumenten zoals carbon credits om de voortgang te versnellen, aldus Hickok. De Fortune Global 500 kan volgens haar een leidende rol spelen in het versnellen van klimaatactie en het vergroten van de impact vandaag.

Klik hier voor het onderzoek

Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *