In Betekenis & Bullshit doet Stephan Ummelen een boekje open over hoe een professionele zoektocht naar identiteit, zingeving, ethiek en organisatiecultuur ondergesneeuwd raakt door marketingdenken. Organisaties beloven van betekenis te zijn, maar stellen op verbluffende schaal teleur. Torenhoge burn-outcijfers, apathie en zelfs maatschappelijk nihilisme zijn het resultaat. Uit onderzoek van McKinsey blijkt 82% van alle medewerkers het belangrijk om een ‘hoger doel’ te dienen met hun werk. Bijna driekwart van hen vindt dit zelfs belangrijker dan geld. Dit dienen van een hoger doel is waarom veel organisaties zeggen gedreven te worden door een maatschappelijke missie en waarom de consument bereid is hier méér voor te betalen … Er wordt gesproken van een ware betekeniseconomie.
Desondanks worden we bijna dagelijks geconfronteerd met schandalen over witwassende banken die zeggen integer te zijn en ‘milieuvriendelijke oliemaatschappijen’ die snijden in hun duurzaamheidsafdelingen. Nederlandse medewerkers scoren wereldwijd het slechtst als het gaat over medewerkersbetrokkenheid en ze geven aan er geen vertrouwen in te hebben dat hun managers ethisch handelen. Ook wantrouwt bijna de helft van alle consumenten de goede bedoelingen van organisaties. Is er wel sprake van een betekeniseconomie? Of eerder een bullshiteconomie?
Betekenis & Bullshit neemt de lezer moeiteloos mee in hoe de ontkerkelijking van Nederland heeft geleid tot een groeiende behoefte aan zingevend en betekenisvol werk. Over hoe een nieuwe betekeniseconomie botst met de belangen van het kapitalisme en waarom dat gevaarlijk is voor mens, maatschappij en milieu. En wat we daartegen kunnen doen. Het biedt namelijk óók perspectief op betekenisvol werk en organisatie langs de lijnen van wetenschappelijke inzichten, psychologie, filosofie en aansprekende voorbeelden uit de praktijk. Betekenis & Bullshit is voor iedereen die geïnformeerd wil kiezen in de zoektocht naar betekenisvol werk.
Paul van Tongeren, filosoof en Denker des Vaderlands (2021-2023): “Wie niet wordt aangesproken door dit boek, moet zich gaan afvragen wat hij eigenlijk aan het doen is.”
Kees Klomp, lector betekeniseconomie: “Als alle bedrijven dit boek lezen, dan leren ze ook échte betekenis te onderscheiden van alle bullshit.”
Over de auteur: Stephan Ummelen stelde als ex-directeur van een reclamebureau duizenden keren de vragen ‘wie ben je’ en ‘waar sta je voor’ aan organisaties. Hij raakte gedesillusioneerd met marketing en startte in 2015 het bureau Waardengedreven, waarmee hij organisaties adviseert rondom betekenisvraagstukken zoals medewerkersbetrokkenheid. Daarnaast verricht hij wetenschappelijk onderzoek naar authenticiteit binnen organisaties en is hij veelgevraagd spreker en schrijver rondom de thema’s betekenis, vertrouwen en geloofwaardigheid binnen organisaties.