Photo: https://pixabay.com

Facebook verliest van de Consumentenbond en Data Privacy Stichting

23 maart 2023
Kennisbank

De Consumentenbond en de Data Privacy Stichting (DPS) hebben de rechtszaak over de bescherming van privacyrechten tegen Facebook gewonnen. Daarmee is de weg vrij voor een schadevergoeding voor Nederlandse consumenten. De Consumentenbond en DPS hebben aangekondigd direct een nieuwe zaak tegen Facebook te beginnen, omdat Facebook  jarenlang gegevens van Nederlandse gebruikers naar Amerika verzond om daar op te slaan. De rechtbank Amsterdam oordeelde dat Facebook jarenlang de privacy van zijn Nederlandse gebruikers schond. Het bedrijf informeerde consumenten onvoldoende over waar hun gegevens voor gebruikt werden. Ook ontbrak de toestemming om de gegevens voor advertentiedoeleinden te gebruiken. En volgens de rechtbank misleidde Facebook zijn gebruikers door essentiële informatie achter te houden.

De Consumentenbond en DPS starten een tweede rechtszaak tegen Facebook. Sandra Molenaar, directeur Consumenten ligt het een en ander toe: “Dit is een ontzettend belangrijke overwinning voor consumenten. De rechtbank oordeelt hard over Facebook. Facebook had de gegevens van al die miljoenen gebruikers in Nederland helemaal niet mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Dat is een baanbrekende uitspraak en een heel sterk signaal. Niet alleen richting Facebook, maar ook richting andere techbedrijven die de privacywetgeving aan hun laars lappen. Overtredingen blijven niet onbestraft. Het Europese Hof van Justitie oordeelde tot twee keer toe dat de technologiereus met het doorsturen van gegevens in strijd met de AVG handelde. Desondanks bleef Facebook persoonsgegevens van zijn Europese gebruikers doorsturen naar Amerika, waar ze toegankelijk waren voor Amerikaanse inlichtingendiensten. Dat is een grove schending van de privacy.”

Dick Bouma, voorzitter van DPS: “Met deze uitspraak kunnen consumenten eindelijk compensatie krijgen voor de jarenlange privacyschendingen door Facebook. Het is nu aan Facebook om die te bieden. Daarover willen we samen met de Consumentenbond in gesprek met het bedrijf.”

Al eerder in de zomer van 2021 werd Facebook getrakteerd op een uitspraak van een Nederlandse rechter. Volgens Facebook zou de Nederlandse rechter niet bevoegd zijn om te oordelen in de  zaak en zou DPS niet ontvankelijk moeten zijn. Ook stelde Facebook toentertijd dat het Nederlands recht niet van toepassing is en wilde het wachten op de afloop van andere rechtszaken. Verder wilde Facebook de mogelijkheid hebben om zogenoemde prejudiciële vragen aan het Europees Hof te stellen en wilde het, voordat de rechtbank een einduitspraak over de privacyschendingen zou doen, al tussentijds in hoger beroep kunnen gaan. Maar daar ging de rechtbank dus niet in mee. Sandra Molenaar, zei toen bij die uitspraak het volgende: “Facebook heeft geprobeerd allerlei juridische hobbels op te werpen en deze zaak zoveel mogelijk te vertragen, maar daar is het bedrijf gelukkig niet in geslaagd. Nu kunnen we echt aan de slag en zorgen dat consumenten krijgen waar ze recht op hebben.”

Consumenten in Nederland die tussen 1 april 2010 en 1 januari 2020 een Facebookaccount hadden en in aanmerking willen komen voor een schadevergoeding voor het gebruik van hun gegevens van Facebook kunnen zich aanmelden bij de Consumentenbond. Consumenten die na 25 mei 2018 een Facebook- of Instagram account hadden en compensatie willen claimen voor het doorsturen van gegevens naar Amerika kunnen zich hier ook aanmelden. Consumenten kunnen zich voor één of beide claims aanmelden.



Plaats uw reactie

Your email address will not be published. Required fields are marked *