Dina-Perla Portnaar & Michel Klompmaker
Is het zo dat er een oplossing is in de zoektocht naar goed personeel? Het tekort aan talent is vandaag de dag een risico bij veel bedrijven. Denk aan de afname van kennis op de werkvloer en de toegenomen druk op bestaande medewerkers, met als extra risico een burn-out. Komt bij het psychologische effect van de lang openstaande vacature in die zin van “er zal wel iets zijn met deze rol”. De volwaardige diensten van een recruitment bureau kunnen nu tegen een lagere prijs per maand dan het salaris van een recruiter worden aangeboden. Door middel van moderne technieken en data gedreven aanpak is Growth Busters bezig op deze markt, waarbij meestal binnen 24 uur live met campagnes gestart kan worden en binnen 2 dagen de eerste kandidaten voorgesteld kunnen worden aan de klant. De vijftien leden van het team sourcen wel tot zes keer zoveel kandidaten per maand als één recruiter. In de praktijk werkt Growth Busters samen met recruiters en recruitment managers als aanvulling op wat er al ingezet wordt. Er zijn momenteel te weinig recruiters in Nederland. Recruiters opleiden, kost tijd en geld. Growth Busters is echter direct inzetbaar.
In een eerder stadium werd door GoodHabitz bekendgemaakt dat een tekort aan persoonlijke groei in 45% van de gevallen de reden is waarom werknemers op zoek gaan naar een andere uitdaging. Ook de werksfeer en een goede balans tussen werk en privé blijken doorslaggevend voor de keuzes die werknemers maken. Growth Busters houdt rekening met deze bewegingen in de markt. Het bedrijf werkt voor veel grotere uitzend- en detacheringsbureaus, snelgroeiende MKB bedrijven en scale-ups.
Daarbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten werkzoekenden, namelijk de actief werkzoekenden (20%) en passief/latent werkzoekenden (80%). De laatste groep heeft een baan en staat toch open voor een mooie nieuwe uitdaging. Een interessante groep, alleen kost het in deze tijd meer moeite om deze in beweging te krijgen. Daar wordt op ingespeeld door mensen met het juiste profiel die passief naar werk zoeken binnen te halen door middel van persoonlijke berichten.
Hoe werkt het?
Voor een succesvolle aanpak geldt het volgende stappenplan:
* Instellen zoekprofiel: Voordat de ‘jacht’ kan worden geopend, vraagt het team om een profielschets. Zonder signalement is het zoeken niet mogelijk. De vacaturetekst wordt opgemaakt. Vaak bevat die de arbeidsvoorwaarden al, zodat het aanbod zo concreet mogelijk kan worden overgebracht.
* Zoeken. Vanuit de accounts gaan de experts zoeken, op LinkedIn en andere platformen. Daarbij maakt het team gebruik van data van de Intelligence Group en voortschrijdend inzicht. Het team stelt zéér specifieke zoekopdrachten in.
* Vinden. Mensen die aan het plaatje voldoen, krijgen een privébericht, vaak via LinkedIn of WhatsApp. Geen lauw berichtje, maar persoonlijk maatwerk. De nieuwsgierigheid van de kandidaat wordt aangewakkerd, door het aanbod zo volledig mogelijk en op een aantrekkelijke manier te beschrijven, door mensen.
* Matchen. Staat een kandidaat open voor een nieuwe stap? Na toestemming komt zijn of haar naam op de lijst. De klant maakt van die lijst een shortlist en benadert de kanshebbers zelf. Dat is het moment waarop Growth Busters naar de achtergrond verdwijnt. Afvallers benadert het team persoonlijk en professioneel.
Stijn Huijsmans, CEO, verwoordt het al volgt: “Ons succes zit hem in het proces dat tot in de details gestroomlijnd is, waardoor we snel en efficiënt werken. Een menselijke aanpak mixen met het beste van big data en automatisering. We sourcen maximaal effectief. Onze door data gedreven aanpak staat volledig in het teken van zoveel mogelijk kwalitatieve campagnes draaien en zoveel mogelijk goede talenten echt kunnen bereiken. We zijn trots op alle mooie samenwerkingen uit onze eerste periode en kijken uit naar de volgende fase na de officiële lancering waar we nu in zitten.”