Michel Klompmaker
Bruno Le Maire, de Franse minister van Economische Zaken en Financiën en de Nederlandse minister van Financiën Wopke Hoekstra spraken vanmorgen met elkaar in Parijs naar aanleiding van de opschudding ontstaan in de relatie tussen de twee landen als gevolg van de recente aankoop van een pakket aandelen in de holding Air-France -KLM door de Nederlandse staat. Beide bewindslieden lieten in een gezamenlijke bericht weten dat ze beiden de gezamenlijk groep willen versterken. Toch wordt er een speciale werkgroep in het leven geroepen onder leiding van Martin Vial, algemeen directeur van het Franse APE (Agence des Participations de l’Etat) en de Secretaris Generaal van het Nederlandse ministerie van Financiën Christiaan Rebergen. Maar, achter de schermen speelt er alle geruime tijd het een en ander. Sommige Nederlanders, zoals Bob Goulooze, hebben daar een speciale visie op zoals u kunt lezen op onze Engelstalige website.
Eerst het gedoe tussen de nieuwe Canadese CEO en de Nederlander Pieter Elbers. Dan nog even de kritische, maar beleefde zin van Le Maire tijdens de persconferentie vanmorgen, waarbij een goed verstaander alleen maar tot de conclusie kan komen dat de actie van Nederland als bijzonder ongepast werd ervaren. Het gaat er in dit geval ook om wat je niet ziet…chemie tussen de verantwoordelijken, hetgeen, conform de “toon aan de top” filosofie direct zijn weerslag heeft in de beide organisaties.
Omdat het persbericht in het Engels is uitgegeven, hierbij de opsomming van het rijtje van goede voornemens:
This working group will focus on strengthening the cooperation between France and the Netherlands with the objectives of good governance of the Air France-KLM group, its continued development, its growth and improved results of the group. Air France-KLM is a solid company that finds itself in a challenging environment, being active in an extremely competitive market.
To this end, they will examine in the spirit of partnership the following points:
The shareholdings of both States in Air France-KLM and the capital structure of Air France and KLM
The governance rules and the respect by both governments of rules of good conduct
The composition of the board of directors
The defense of the interests of the hubs of both Roissy-Charles de Gaulle and Schipol
Their respective visions on the long term strategy deployed by the management of the Air France-KLM group.
The agreements of 16th October 2003 between Air France, KLM and the Dutch State.
The final outcome must be a fair and balanced one for all sides. We are firmly committed to reaching a conclusion on that final outcome before the end of June 2019.
The two Ministers agreed to continue meeting regularly to ensure that all strands of work progress swiftly.