Piet Klop & Michel Klompmaker
Het RiskCongres Public Values heeft dit jaar als thema “Delen is macht. Crowdbraining: Alleen ga je sneller, samen kom je verder!” In concreto gaat het op 5 april aanstaande in Den Haag (Meeting Centre New Babylon) over de public values van de stad, in het bijzonder het sociaal domein. Het sociaal domein is de laatste jaren enorm in ontwikkeling in Nederland. Er gaat veel geld in om en de decentralisatie van drie zorggebieden (“de 3 D’s”) heeft veel stof doen opwaaien. De gemeenten hebben tegenwoordig een grote verantwoordelijkheid. Deze verantwoordelijkheid is uiteraard inhoudelijk maar het gaat tegelijkertijd om veel geld.
In de praktijk worstelen gemeenten met de inhoudelijke afstemming van de partijen werkzaam op het gebied van welzijn en zorg. Hoe kan de gemeente haar regisseursrol het beste vervullen? En vanuit welke visie? Onderwijs van de doelgroep blijkt een sleutelrol te vervullen. Goed onderwijs helpt de mensen vanuit de armere wijken op te klimmen op de sociale ladder zoals dat zo mooi heet. Daarom hebben we op het komende RiskCongres Public Values met dr. Kees Boele een top expert om zijn visie te geven op de rol van onderwijs in relatie tot de hulpverlening in de aandachtswijken. Kees Boele is voorzitter van College van Bestuur van de HAN (Hogeschool Arnhem Nijmegen). Hij heeft aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam economie gestudeerd en is daar ook gepromoveerd. Zijn tweede studie (filosofie) heeft hij in Amsterdam aan de Vrije Universiteit afgerond. Aan deze universiteit is hij in 2013 gepromoveerd in de theologie. Kees is in staat om de belangen van financiën te bezien door de bril van een filosoof. Kees kan ook naar de menskant van de bedrijfsvoering van het onderwijs kijken met een financiële bril. Ter voorbereiding op zijn keynote op 5 april hadden we een exclusief interview met hem.
Moeten scholen niet gewoon bedrijfsmatig gerund worden?
Scholen zijn geen bedrijven, schoolleiders geen managers. Het lijkt simpel, maar de praktijk is vaak anders. Kees Boele houdt al langer een pleidooi om in het onderwijs terug te keren ´naar waar het echt om gaat´. Boele: “Ik doe een dringend appel op scholen om na te denken over de doelen van het onderwijs, en niet alleen over de middelen en de resultaten. Het gaat te veel over die laatste twee.”
Waarom is onderwijs zo belangrijk voor mensen uit aandachtswijken?
Boele: “Goed onderwijs is het begin van stijging op de sociale ladder. Goed onderwijs van de ouders leidt ook tot betere kansen voor hun kinderen. Het is een bekend gegeven dat kinderen van hoger opgeleide ouders ook hoger onderwijs volgen. Hoger onderwijs leidt tot betere banen en dus grotere maatschappelijke kansen.”
De Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN) is met een budget van 300 miljoen euro toch een echt bedrijf?
Boele: “Natuurlijk moet de HAN bedrijfsmatig goed worden gerund. Maar financiën zijn wel een middel en geen doel. Ik zie in de praktijk een wildgroei van compliance en verantwoording. Bij de HAN hebben we daar in gesneden. De managers komen eens in de zoveel tijd met een rapportage over waar ze trots op zijn en een rapportage waar ze zorgen hebben. Dat helpt ons focussen op de bedoeling: de leerling.”
Op 5 april staat de casus Wielenpôlle uit Leeuwarden centraal. Wat gaat u daarover vertellen?
Boele: “Ik zal vooral het belang van goed onderwijs voor de kansen van mensen in aandachtswijken laten zien. Ik heb begrepen dat de doelgroep van 5 april het management en bestuur is van gemeenten, corporaties, zorg en onderwijsinstellingen. Ik zal de deelnemers deelgenoot maken van mijn missie om systemen dienend te laten zijn en niet leidend. Hoe wij bij de HAN de bedoeling echt centraal stellen. “
Meer informatie over het programma en sprekers op 5 april aanstaande en online aanmelden vindt u op de speciale congreswebsite.
Kees Boele: “ Minder compliance, meer focus op de bedoeling, de leerling!
27 februari 2018